Naturbetesmark

Idag läste jag en intressant text från Världsnaturfonden (WWF) om naturbetesmarker. De jämförde våra naturbetesmarker, som är en del av vårt kulturarv, med regnskogen när det gäller kärlväxter per yta.  I Sverige är det också en av de viktigaste naturtyperna för att bevara den biologiska mångfalden både när det gäller växter och insekter. Den här naturtypen är också viktig för att binda kolet från våra koldioxidutsläpp (bidrar med växthuseffekten) till markbundet kol.  De tog också upp problematiken att naturbetesmarkerna minskar i antal vilket gör att många växter som vi förknippar med sommar också försvinner. När jag läste texten kände jag hur lyckligt lottad jag är som har naturbetesmarker omkring mig där jag får njuta av artrikedom både när det gäller växter och djur.

Rödblära

Rödblära

Stenrös_midsommarblomster

Midsommarblomster

Stenrös_ormbunke

Ormbunksväxt (kärlväxt)

Fjäril

Vitfjäril

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

