Fullmåne och fladdermöss

För någon vecka sedan då fullmånen börjat dra sig tillbaka, satt jag vid midnatt ute i värmen från ett eldfat. Då visade sig en fladdermus som bor någonstans i närheten. Den brukar visa sig den här tiden på året och varje gång tänker jag först att det är en mindre fågel som gör sig en flygtur i mörkret. Flygmönstret skiljer sig dock åt. I slutet av juli – början på augusti är fladdermusen mer synlig då ungarna lämnar boet. De fladdermusarter som vi har i Sverige tillhör familjen läderlappar och är sedan ca 25 år tillbaka fridlysta då bland annat deras naturliga boplatser minskat i antal. De gör ingen skada utan trivs där det finns mycket insekter som är deras föda.

Den här kvällen upplevde jag att fladdermusen var ovanligt närgången då den var lika snabbt i närheten av mig som den flög iväg. Och jag tänkte att den dras nog till ljuset från eldfatet. Plötsligt utropar jag: ”Men,… det är ju två fladdermöss!” Oj, vilken lycka! Det kanske innebär att vi har en fladdermusfamilj någonstans som ”grannar”!

Eldfat

One thought on “Fullmåne och fladdermöss

  1. Ping: Gott slut 2013 | ScienceHelena

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

