Bärtider

Försommaren med den skira grönskan med knoppar som spricker ut är en helt fantastisk årstid. Framförallt de ljusa sommarnätterna som jag bara älskar. Jag tycker att sensommaren har ett litet vemod i sig. Naturens färger har djupnat i sina nyanser och sommarkvällarnas ljus blir vackra skymningskvällar. En liten vink att hösten närmar sig. Samtidigt är sensommaren också en fantastisk årstid. För det jag kallar sensommar har jag i den samiska kulturen, som delar upp året i åtta årstider, sett två olika benämningar som jag tycker är så talande; förhöst eller höstsommar (tjaktje-giesie). Före hösten eller sommar på väg mot höst. Nu i den samiska årstiden förhöst har växterna och svampar sakta börjat förbereda sig på vintern genom att föröka sig. Hösttecken som svamphattar och bär kommer. Bären skapar fina kontraster mot naturens djupgröna nyanser.

Hallonbuske

Vild hallon

Krusbär

Krusbär

Röda vinbär

Röda vinbär

Smultron2

Smultron

Svarta vinbär

Svarta vinbär

Taybär1

Taybär

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

