I ditt hjärta

Jag tänker att man borde bli bättre på att ta tillvara på de där små stunderna och på något vis sätta lite mer guldkant på tillvaron. Lite mer vardagslyx! Och vardagslyx behöver ju inte vara så väldigt speciell utan att man njuter just då lite mer av stunden och är i nuet. Inte vad man ska göra om en timme eller två. Vid ett sådant här tillfälle, sittande på ett kafé med härlig utsikt över en sjö och bästa tänkbara sällskap lyfter jag blicken mot väggen bredvid mig och läser den svarta sirliga text som är målad på den vita väggen;

De vackraste sakerna i livet kan man inte se eller ta på. De finns i ditt hjärta.

I ditt hjärta

Bara att texten stod där gjorde stunden speciell. Och visst är det så – att de vackraste sakerna kan man varken se eller ta på – det är just kärleken till något eller någon som gör att det eller den blir så speciell. Fanns inte känslan där även om saken eller personen finns så skulle de inte heller vara lika viktiga.

Fönster vid sjö

Jag tänker att visst är det samma sak med upplevelsen. Den kan man inte heller ta på utan finns inom oss. Den där förmågan att kunna njuta lite extra, stressa lite mindre och ta tillvara på nuet och göra det till en unik stund är något vi alla kan lära oss.  Det är jag övertygad om.

En verkligt lycklig person är någon som passar på att njuta av landskapet då hon råkat ta en omväg. /Okänd

Fast jag tror inte att det handlar om att vara verkligen lycklig, utan att lära sig se nuet och det fina i stunden. Och kanske kan det vara så att när man lär sig det ökar kanske känslan av att vara tillfreds med tillvaron, vi får fler kroppsegna ämnen som gör att vi mår bättre och lyckokänslan säger då till oss att solen skiner även en mulen och grå dag. Vad tror du?

Fönster vid sjö2

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

