Skogspromenad i regn

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder! Känns uttrycket igen?

Smattret av regn mot plåttaket natten till igår gav en vink att den tänkta skogsturen för att ge mina hundar fysträning kanske inte skulle bli av.  När regnet öser i mängder innebär det också att naturen och marken är blöt. Väderprognoserna visade dock att på eftermiddagen skulle det klarna upp och förhoppningsfullt väntade jag på att se en spricka i molnet och att regnet skulle avta. Och det såg ut som väderprognosen skulle visa rätt! Gummistövlarna på och dags för en mig och mina hundar för en skogspromenad. Att låta hundar röra sig i terräng, bort från stigar, ger en mycket bra träning för deras ryggar. Varierade rörelser och olika tempo. Redan från valp brukar jag ta med mig mina hundar i terräng, just av den anledningen att jag vill bygga upp starka kroppar. Naturligtvis har jag anpassat underlaget och sträckan utifrån valpens ålder. Så igår var det dags för ett fyspass för dem.

Björnmossa

Björnmossa

Lingon

Lingon

Så vacker naturen är när den glittrar av alla vattendroppar som hänger i barr och blad. När ljuset strålar tränger sig igenom molnen och reflekteras i vattendropparna likt små prismor ger det en natur som gnistrar. Fullständigt magisk känsla att befinna sig mitt ute i skogen när den är alldeles tyst och strålar!

Plötsligt, efter ca 1 timmes promenad, ändras ljudet i skogen. Det börjar smattra mot löven och återigen börjar det regna. Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Vad gör man om man inte tog med sig regnkläderna då? Ler och se glad ut och tänker att lite vatten skadar aldrig. Och för hundarna spelar inte vädret någon roll. De älskar att få följa med på dessa terrängpromenader som blir så mycket mer. En vandring med flocken som ökar deras flockkänsla och sammanhållning. Och visst är det fantastiskt att ha tre trygga och stabila hanhundar i samma ålder som är så tighta och fina med varandra?

Hund i regnet

Hund i regnet1

Hund i regnet2

3 thoughts on “Skogspromenad i regn

  1. Exakt som jag gör och känner, skogen ger en kraft, hundarna ger ännu mer energi, vi fortsätter med våra härliga och givande skogsprommisar och vi njuter vilket väder det än må vara (i alla fall nästan) Ha det så gott

  2. Ping: Gott slut 2013 | ScienceHelena

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

