Vinterförberedelser

Första september – första dagen på höstmånaden. En liten påminnelse att det är dags att börja tänka på övervintringen av pelargonerna. Det syns även på bladen att vi närmar oss höst. Cirka femtio pelargoner ska övervintras och frågan är om alla ryms där jag brukar förvara dem? Tidigare år har jag haft dem i en källare som håller perfekt temperatur för att växterna ska må bra. Där har de stått mörkt och fått vatten ett par gånger under de mörkaste vintermånaderna. Det har fungerat bra. Egentligen bör de ha en ljuskälla så att de får förutom årsrytmen en dagsrytm.  I vinter har jag planerat att växterna ska få en växtlampa för att få så bra under vintern som möjligt och att kanske de kommer igång snabbare nästa vår.  De allra flesta pelargonerna har i sommar fått stå ute och under den senare delen av sommaren verkligen kommit igång med blomningen. Några sticklingar som jag riktigt längtat efter att få se dem blomma har visat sina kronblad, bland annat vildsorten P.elongatum, Blue Wonder – en pelargon med kronblad med färgnyans mot blålila, Voodoo med sin mörkröda färg och min favorit Madame Thibalt.

Appelblossom

Appelblossom

Blue Wonder

Blue Wonder

Madame Thibalt2

Madame Thibalt

Änglapelargon

En änglapelargon

P.elongatum

Vildpelargon P.elongatum

Pelargon Voodoo

Voodoo

 

2 thoughts on “Vinterförberedelser

  1. vilka fina du har! Jag blev tipsad av mina mamma som läst om en tant som slängde ner sina i en papperspåse och stoppade in dom i garderoben- Jag gjorde så, tog fram dom i januari och det fungerade! Alla överlevde. Nu har jag inte lika fina som du, men jag blev i alla fall glad att det fungerade!

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

