Björnspillning

Morgonpromenaden i skogen förra helgen tog en annan och intressant vändning. På väg hem började hundarna ändra sitt beteende. Jag funderande inte så mycket på det, men när jag kommer hem fick jag frågan: ”Såg du björnspillningen?” Naturligtvis blev jag mycket intresserad och frågade var spillningen fanns och när björnen varit i närheten. 250 meter från huset hade en ”vegetarian” till björn passerat under natten. Jag tog med mig en av hundarna som fick undersöka spillningen. Länge och noggrant undersöktes det blå strecket efter vägen, men inget intresse fanns att ta upp spåret. Längre fram på eftermiddagen hämtade jag mina tre hundar så att allihop skulle få undersöka spåret efter björnen. Jag ville se hur de skulle bete sig. En del hundar backar och visar att de blir rädda, andra är mer nyfikna. Mina tre cavalierer var alla mycket nyfikna. Rubyhanen valde att markera spillningen, liksom för att säga att det här är mitt område. Vilken tuffing! Efter en stund visar både rubyhanen och blåöga att de har någon intressant doft i nosen och vi låter dem spåra. Det visar sig vara en älg och vi ser både färsk älgspillning och färska klövspår. Spåren är så färska att björnmossan inte ens hunnit resa upp sig utan klövmärket syns tydligt. Älgen visade sig vara mer intressant än björnen. Idag på förmiddagen fann vi tre olika björnspillning inom en mindre area – gammal, halvgammal med liljekonvaljbär i och färsk med blåbär i.

Björnspillning

Blåbärsbjörn

Björnspillning_hund

Cavalier King Charles Spaniel undersöker björnspillning

älgspår i björnmossa

Älgklöv i björnmossa

Färsk älgspillning

Färsk älgspillning

Björnspillning gammal

Gammal björnspillning

Björnspillning liljekonvaljbär

Björnspillning med liljekonvaljbär i 

Färsk björnspillning

Färsk björnspillning med blåbär i

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

