Övervintring av lavendel

Med ett visst vemod såg jag att lavendelplantorna i krukorna börja visa att det är höst. De få blommorna som fanns kvar och de torkade stänglarna som fått en gråare nyans plockades in för att torkas och läggas i en liten glasburk. Jag har tagit tillvara på en vacker glasburk från ett doftljus. De torkade lavendelblommorna i glasburken är både dekorativt och sprider en ljuvlig doft.

Lavendel3

Lavendel är en av mina favoritväxter och flera vårar har jag satt ner lavendel i blomrabatten med hopp om att de ska kunna övervintra till nästa sommar. Jag vet att det inte är rätt växtzon och att det inte är det gynnsammaste klimatet för lavendel.  Till min glädje såg jag nu under sensommaren att en lavendelplanta från förra sommaren åter börjat att ta sig och blommar. Den rabatten ligger i lä och har söderläge. Kanske är mikroklimatet för lavendeln där mer gynnsamt. Med mikroklimat menas en liten yta som kan skilja sig från omgivningen för att temperaturen, marken eller ljusmängden enskilt eller tillsammans ger ett annat klimat. Skillnaden kan motsvara ett par växtzoner. Nu hoppas jag på att den här plantan är lite mer vintertålig och övervintrar.

Lavendel2

Lavendel4

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

