Kravmärkta stearinljus?

Många värmeljus som det inte står att de innehåller 100% stearin är ofta baserade på paraffin. Paraffin är en oljeprodukt från fossila bränslen och till skillnad från stearinljus inte ekologiskt nedbrytbara. Stearin däremot är en produkt från växt- och djurriket, kanske framförallt växtriket. Och det är bra! Men jag saknar märkning på stearinljuset vilken växtkälla det är. En del stearin baseras bland annat på palmolja, vilket innebär att ursprunget är regnskog. Därför vill jag ha en kravmärkning på stearinljus så att jag vet att stearinet jag använder inte baseras på palmolja utan helst av allt närproducerade växtoljor.

Finns det kravmärkta eller ekologiska stearinljus?

Första advent stearinljus

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

