Äntligen – årets längsta dag!

Tänk så fantastiskt! Idag är det årets LÄNGSTA dag! Ja, sett ur den synvinkeln att det är årets mörkaste dag. Vintersolståndet varar i ett par dagar. Sedan vänder det och vi går mot dagar som känns längre då vi får fler och fler ljustimmar. Idag har vi här där jag bor ca fyra ljustimmar och tjugo mörkertimmar. Solljuset som är förutsättning för allt liv. Och för att många människor ska må väl!

Jag tänker att den här tiden på året kan för många vara en härlig årstid. Man ser framemot att träffas och vara med släkt och vänner, man pyntar, städar och bakar hemma. Stearinljus och ljusslingor ger ett vackert glittrande sken i rummet eller mot kvällshimlen. Allt för att få julkänsla. Den här årstiden kan för andra vara otroligt jobbig. Mörkret skapar hos en del depression. Till kvinnojourerna ökar andelen kvinnor som söker hjälp.

Kanske skulle vi som mår gott den här årstiden kunna lägga lite mer kraft på att skapa glädje till de som inte känner sig riktigt lika glada istället för att lägga så mycket energi på att städa och fixa? Jag tror att det blir en bra jul ändå. Jag tänker i år strunta att det finns dammråttor i några hörn. Istället ska jag använda dagarna innan jul att ta det lugnt, hälsa på några vänner, ringa de där telefonsamtalen som sällan blir av, tända ljus på graven. En äldre släkting brukade säga att det var så värdefullt att kunna få hjälp och jag brukade alltid svara: Allt går mycket lättare om man hjälps åt. Kanske kokar jag lite julkola på kråkbärssirap…

ÄNTLIGEN är det årets längsta dag! För om ett par-tre veckor kommer vi att se skillnad och ljustimmarna blir längre. Vilken härlig årstid vi har framför oss!!!

Det finns inga tunga bördor så länge alla hjälps åt att lyfta dem./ Okänd

Ta väl hand om dig!

Julljus

2 thoughts on “Äntligen – årets längsta dag!

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

