Lodjursspår?

Dagarna runt jul har varit gråa, regniga och halkiga. Alla fotografier får en blågrå nyans. Istället för att njuta av omgivningen runt omkring mig på gårdagens promenaden med hundarna tittade jag mer på vägen för att hålla balansen. Tvärs över vägen, ca 120 meter från där jag bor, ser jag ett spår med rejäla tassavtryck. Snön hade töat en del så spåret hade smetats ut. Jag tror att det är lodjursspår. Tassavtrycket är inte helt symmetrisk, runt och ca 8-10 cm i diameter. Och det skulle kunna stämma på lodjur. Ungefär på den plats som spåret låg har en lodjursfamilj synts tidigare vandra över vägen från åker in mot skogen. Kanske är det ett lodjur från den familjen?

Annandagjul

Lodjursspår

Lodjurspår sko

Lodjursspår handske

4 thoughts on “Lodjursspår?

  1. Ping: Vargspår? | ScienceHelena

  2. Ping: Gott slut 2013 | ScienceHelena

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

