Gott slut 2013

Den 17 maj i år startade jag den här bloggen. Nyfikenhet att veta mer om blogg och bloggande. Frågade mig runt om olika bloggverktyg och startade ett par veckor innan med en annan bloggmotor och insåg ganska snabbt dess begränsningar. Sökte vidare och hamnade här. En liten blogg med få följare, men med närmare 5000 visningar under de här sju månaderna! Jag nästa svimmade då det gick över 4000-strecket 😉 Varje visning gläds jag åt.

Majmånad 21 inlägg första dagen!!! Ska sanningen fram var de överflyttade från den första bloggen i det här att prova sig fram vilket bloggverktyg jag skulle använda. Det blev många pelargoninlägg den här månaden. Det blogginlägg som ni läsare berördes av var min berättelse om att upptäcka att vår blåögda cavalier blivit döv vid två års ålder och att tillsammans hitta ett nytt sätt att kommunicera på – att tänka om. Det är ett inlägg jag fortfarande får frågor om. Kredit för den träning vi gjort tillsammans fick vi när jag skickade in frågan ”Hur tränar jag min döva hund?” till tidningen Härlig hund. Nästan en hel sida blev det i tidningen där jag fick ros och flera riktigt bra tips.

Vår fina dövis

Träna döv hund

JunimånadMånga bilder på naturen som vaknar till liv, men också gammalt trä blev junimånads teman. Det var de roliga episoderna den månaden. Tillvaron har både roliga och sorgliga stunder. En av de saker som påverkade mig mest under junimånad var bortgången av en god vän som jag fick äran att tillbringa de sista dagarna hos, dygnet runt. Klokheten kommer med åren och många var de visdomsord som min gamla vän gav mig. Det var också den här månaden som jag efter frågan startade en facebook-sida där man också kunde följa mina inlägg. En sidan jag för 2014 tänker plocka bort.

Rödblära

Liljekonvaljer

Julimånad – Sommar, semester, ledighet, visdomsord och mycket natur. En fantastisk naturupplevelse var när ormvråken dök upp en kort bit ifrån mig och dess byte såg ut att vara grannens katt. Lyckligtvis var det inte så!!! Den här månaden slog antalet visningar i taket med 145 klick en dag.

Sommarfötter

Tornfalk1

Katt4

Augustimånad Flertalet inlägg under augusti fick många fler visningar än tidigare. Bland annat upplevelsen av fladdermusen som bor på vår gård, jordgubbarnas historia, mina skogspromenader med hundarna. Under den här månaden blev jag också modig och lade ut en profilbild på mig själv under ”Om mig”. Bara en sådan sak 😉

Jordgubbar3

Smultron3

Lingon

Hund i regnet1

Septembermånad – Höstmånad, bärtider och en härlig tid att vistas ute i skog och mark. Det blev en månad med mer hållbara tankar, bland annat mitt loppisprojekt. September är en av mina favoritmånader. Naturen ändrar färg och det är otroligt vackert ute. Det är också lite svalare ute så att det är lättare att vara ute längre stunder utan att behöva fundera över om det blir för varmt för hundarna. Det är också en större rörelse av djur i skogen, bland annat traskade en björn förbi… Förbi och förbi var nog att ta i, men 250 meter från huset fann vi björnspillning.

Björnspillning_hund

Höströnn

Höstskörd

Oktobermånad – Höstmörkret görs sig påmind och mycket mys med tända ljus. En tur till Norrlands inland gav fantastiska skönhetsupplevelser av naturen. Årets höst har varit verkligen varm och känslorna var blandade då insekter surrade och sommarblomster blommade i mitten på oktober.

Norrlands inland2

Volgsjön2

Marguerit med fluga

Vattenspegel2

Novembermånad – I mitt tycke årets tråkigaste månad. I år for stormen Sven förbi och var en mäktig naturupplevelse i sig. Dagarna blev kortare och kortare med färre och färre ljustimmar. Precis så där som det ska vara i november. I stället för naturupplevelser utomhus blev det en del fixning inomhus och lite tjuvstart på advent. Den här månaden fick också bloggen en till kategori ”Gott & blandat – recept”.

Allhelgonaljus

Lampskärm

Hundvila i skogen2

Österlen3

Decembermånad – Den här månaden började tankarna runt bloggen att handla om att kanske skriva delvis på engelska, men känner att jag inte riktigt är där ännu. Det blev lite hållbarhetstips, tankar inför jul och spännande djurspår som dök upp så här runt jul. Lodjursspår eller vargspår var frågan.

Knäck

Pysseltomte

Julljus

Lodjurspår sko

Julkänsla

Gott Slut & Gott Nytt År!!! /Helena

4 thoughts on “Gott slut 2013

  1. Det där med att skriva på engelska är knepigt…. Eftersom jag fått en hel del människor från andra länder som tittar in så känns det oförskämt att inte skriva på engelska, samtidigt som det inte är mitt språk…jag kompromissar med att skriva några raders förklaring bara,en kort sammanfattning. 🙂

    • Det är nog så jag känner. Engelska är inte mitt språk, Samtidigt som det är flera nationaliteter som hälsar på och svenska är inte riktigt gångbart internationellt 😉 Kanske en kort sammanfattning vore en idé. 🙂

  2. Hej ! Vilken fin sammanfattning av blogg året du har gjort ! … Och dina bilder är så fina ! …
    Att skriva på engelska är inte helt lätt … Men för mig har det varit en nyttig träning i det engelska språket som legat i träda under alltför många år …
    Visserligen finns ju google translate för läsarna men de översättningarna kan bli hur knasiga som helst har jag upptäckt … Bättre då att använda sina egna översättningar 🙂 …

    Ha det nu så bra och kram från mig ! … // Maria 🙂

    • Tack Maria! 🙂
      Att skriva en årlig sammanfattning blev jag inspirerad av dig att göra!!! Riktigt trevligt att gå igenom de inlägg som gjorts under året.
      Ja, det känns lite knepigt att skriva på engelska. Jag tänker att jag gör ett försök med engelska sammanfattningar… Kanske inte alltid, men ibland. Och som du skriver så blir det en nyttig träning.
      🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

