Tacopaj med tranbärssallad

Att ta vara på matrester är ett bra sätt att spara naturresurser och ekonomi är inget nytt, men det är alltid vara bra med små tips vad man kan göra med sina rester. Jag brukar använda tacofärsen som blir över till att göra paj. Jag använder älgfärs, men det går bra med vilken färs som helst, exempelvis sojafärs, nötfärs. Tänk bara på att välja ekologiskt eller kravmärkt färs. Tacofärsen lägger jag i ett förgräddat pajskal (mjöl, smör och vatten) och ringlar lite att den röda tacosåsen (medium) över. Resterande tacochips smulas sedan över. Överst brukar lägga blandning på 2 dl creme fraiche och 2 dl riven cheddarost innan pajen gräddas i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.Till pajen blandar jag en enkel sallad på isbergssallad, ruccolasallad, sockerbönor och torkade tranbär. Även här brukar jag tänka på att i så stor utsträckning som möjligt välja ekologiska och/eller kravmärkta råvaror. Som sagt att ta vara på rester är inget nytt under solen, men ett enkelt tips att få resterna att bli en måltid extra.

Tacopaj (1)

Tacopaj (2)

Sallad med tranbär (1)

Sallad med tranbär (2)

Sockerböna

4 thoughts on “Tacopaj med tranbärssallad

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

