Glosa (74/365)

Fotoutmaning 74/365 Glosa (nr 80). Hos mig bor det en slags passion för kloka ord, visdomens ord… fronesis… Bokstäver överallt som formar små uppmaningar till mig själv och min omgivning att stanna till och ta vara på stunden. Ord på olika språk – glosor. Ett nytt ord – en ny glosa. Det har tagit många år att lära mig att njuta att stunden just nu… Idag kan jag säga att jag faktiskt tar tillvara på stunderna… och hur konstigt det än låter, även de sorgliga och jobbiga stunderna.

En dag som den här när fokus är på Alla hjärtans dag tänker jag att alla dagar är Alla hjärtans dag om vi låter dem vara det. Att alla dagar kunna vara vänliga mot varandra, le en extra gång och att faktiskt lyssna med hjärtat vad någon säger till oss. Orden är en sak – innebörden kan vara en annan. Innan jag skrev det här inlägget läste jag ett inlägg av MariaYarri (kan läsas här) som berörde mig starkt. En vacker och kärleksfull reflektion om sorgen över när en anhörig finns där, men ändå inte.

Ju större ens vidd blir, ju större samband ser man,
och ens verklighet och världsbild blir mer utvidgad och klarare
och man blir helare inom sig, samtidigt som denna nya kunskap
och klarhet också skapar ett kaos i ens gamla världsbild.
Detta kan leda till att man ibland känner sig som man vet mindre än förut,
samtidigt som man har ett större inre lugn
och en bredare kunskap om sig själv.
Det är ett lugn och en kunskap som inte har med hjärnan och det mentala att göra,
utan det är en kunskap och lugn som har sitt säte i hjärtat./
Ayela I Daar

Ha en fin Alla hjärtans dag!

The picture represent the photo challenge vocable. 

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

74 Glosa 80_2014

DU ÄR UNIK

Amor Vincit Omnia – Störst av allt är kärleken

Carpe Diem – Fånga dagen

2 thoughts on “Glosa (74/365)

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

