Pelargoninspiration

I onsdags hade Svenska pelargonsällskapet Västerbotten årets första pelargonträff. Åsa som har växthuset Sävar Frö Plant gav tips hur vi som bor i växtzon 5-6 kan göra när det gäller övervintring, sticklingar och väcka pelargonerna till liv efter vinterns övervintring.

Sävar Frö Plant

Pelargonsticklingar på Sävar frö & plant

Jag förstod också varför många av mina pelargoner inte klarat vintern. Tidigare år har jag haft dem i mörker i 5-10 plusgrader och mellan november till februari gett dem vatten vid ett tillfälle. Den här vintern tänkte jag att i år ska jag skaffa växtlampa med timer. Det gjorde jag också med resultatet att många av mina vildar (vildarter) inte klarat sig. Det är så lärorikt att lyssna på någon som kan när man i pelargonsammanhang är ganska novis som jag är. När jag sitter där och lyssnar inser jag varför mina vildar inte klarat årets övervintring.

Har man pelargonerna mörkt, utan något ljus, går de ner i någon form av vinterdvala. Alla processer bromsas in. När man har en växtlampa på som jag haft i år måste man vattna mer då pelargonernas processer går på sparlåga, men inte är i vinterdvala. Och här har vi lösningen (hoppas jag…) till varför flertalet av mina växter dog. Jag vattnade dem lika lite som tidigare vintrar, det vill säga som om de var i vinterdvala och inte som i vinter då jag tillfört ljus med växtlampa. Jag borde ha vattnat dem åtminstone en skvätt en gång i månaden.

Dåliga saker för oftast något bra med sig. Att en del plantor inte klarade övervintringen innebar för min del att jag den här kvällen kunde köpa sticklingar (och med det nya sorter 🙂 ). De nya sortera den här gången blev:

Pelargon Angeleyes Orange

Angeleyes orange

Pelargon Helena

Helena

Pelargon Lara Starshine

Lara Starshine

Pelargon Lollipop Mandarin

Lollipop Mandarin

Pelargon Maxima häng

Hängpelargon Maxima

Pelargon Star of Persia

Star of Persia

Pelargon Warrain

Warrain

Pelargon Dr Westerlunds

Doktor Westerlunds har jag sedan tidigare, men en pelargon man inte kan vara utan. 

4 thoughts on “Pelargoninspiration

  1. Hej,
    Jag fick se din blogg när jag sökte på Star of persia. Jag undrar om du har en stickling att sälja av den eller byta mot något 🙂
    Hälsningar
    Helena

    • Hej Helena,
      Roligt att du hittade till min blogg. 🙂
      De sticklingar jag hade gick nyligen åt på en blomstermässa så tyvärr har jag ingen stickling av Star of Persia just nu. Om du vill ha en stickling omgående är ett tips att gå med i fb-gruppen Pelargontorget Köp-Byt-Sälj eller om du är medlem i Pelargonsällskapet så kan du via medlemssidorna också söka efter pelargoner du är intresserad av. 🙂
      Jag ska eventuellt, när min moderplanta blivit lite större igen, ta nya sticklingar av bland annat Star of Persia. Du kan också kontakta Sävar Frö Plant. Deras webshop finns på http://www.savarfroplant.se

  2. Hej igen,
    Tack för tipsen, jag ska kontakta Sävar Frö plant, så kanske jag har tur. Jag har varit med i pelargonsällskapet förut men är inte det längre. Jag är ingen stor samlare, lite av en ”allätare ” av olika blommor. Blev så ledsen när min ‘star of persia’ inte klarade vintern. Jag har bara några pelargoner just nu, bl.a. strawberry fayre som också är en favorit. Om du får någon ny stickling så får du gärna höra av dig, helena@hepp.se
    Helena

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

