Pärlor (150/365)

Fotoutmaning 150/365 Pärlor (nr 235). Plötsligt studsade haglet i backen. Intensivt och kortvarigt för att sedan låta solljuset titta fram. När haglet tinat bildades små vattendroppar i bladen. Jag har tidigare fotograferat vattendroppar i blad med mobilen, men det blir klart mycket bättre med kameran. Ännu har jag inget makroobjektiv, men drog upp bilden och tycker att vattendropparna liknar små genomskinliga pärlor. Vattendroppen längst bort till höger är inte helt rund utan har format sig efter bladet. Att vattendropparna får den här formen beror på de så kallade vätebindningar mellan vattenmolekylerna som ger upphov till ytspänning. Min tolkning av fotoutmaningen pärlor.

The picture represent the photo challenge pearl. 

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

150 Pärlor 235(2)_2014

150 Pärlor 235(1)_2014

24 thoughts on “Pärlor (150/365)

  1. Så vackert. Det är så roligt att fotografera vattendroppar och du fick verkligen vackra bilder. Ditt sätt att komma nära är verkligen bra. Det går att komma nära även utan ett macro.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

