Idag får jag fira

Idag den 17 maj, på Norges nationaldag, får jag fira att min lilla blogg fyller ett år. Otroligt! Ett år!!! Mitt trevande försök att förstå det här med blogg och bloggande till att tänka att jag fortsätter ett år till. Det här är riktigt trevligt. Grundsyftet från början var att försöka klura ut på vilket sätt jag skulle kunna använda bloggen som ett verktyg i undervisningen. Det var tanken då…

Notis 1 årsdagen

När jag tittar tillbaka på de inlägg som jag gjorde från början (första inlägget med bild kan du läsa här) och de inlägg jag gör idag så är det framförallt skillnaden fotografierna. Förr var de små i formatet och idag är de lite större. Från början använde jag mobilkameran och idag är det framför allt systemkameran. Då jag började hade jag knappt tittat på någon blogg överhuvudtaget och nu tittar jag på bloggar med andra ögon; bakgrundsfärger, bildstorlekar, typsnitt, hur följer text och bild ihop… Och mycket mer… Det känns fortfarande som om jag lär mig något nytt hela tiden när det gäller bloggandet… Ibland tänker jag borde ha haft ett annat namn på bloggen istället för ScienceHelena. Själva naturvetenskapen är inte lika mycket uttryckt som från början även om det fortfarande handlar om natur … Fast kanske namnet fungerar ändå?

Pense med vattendroppar

Från början var det framförallt hundarna, pelargoner, natur och hållbart som var i fokus. Under året har någon kategori försvunnit och någon annan tillkommit och fotoutmaningen är en stor del av bloggen. Det här med trädgård fanns inte alls med från början. Med inspiration från andra bloggar och att vi nu ska riva vårt trasiga växthus och bygga ett nytt på returmaterial så kommer det med sannolikhet bli mer trädgård. Kan ibland önska att jag var mer genomtänkt när jag började, å andra sidan har jag lärt mig mycket under det här året då utgångspunkten var att jag knappt tittat på en blogg innan. Det intresse som väckts genom bloggen är fotografering. Jag är så tacksam över de fina ord som jag fått om mina bilder, och det är så lärorikt att se alla fina foton på andra bloggar. Framförallt lär jag mig mycket genom fotoutmaningen. Mitt första år med blogg är gjord! Nu ska jag ut och njuta av den fina himlen som nästan matchar Norges flagga så här på Norges nationaldag. Ha en fortsatt bra lördagskväll!

Solnedgång 17 maj

Solnedgång just nu, ikväll, fotograferad med mobilkamera.

14 thoughts on “Idag får jag fira

  1. Först… Grattis till det första året med din blogg! Visst är det kul det här med bloggandet… kul med nya idéer, med nya vänner, nya utmaningar. Inte alltid det blir precis som man tänkt, men oftast blir det bra ändå.
    Nu är ordningen återställd… vi är hemma efter en vecka på ute med husbilen… nu kan jag både läsa och kommentera utan problem igen… skönt 🙂
    Tack för dina kommentarer, trots att jag inte varit inne och kommenterat hos dig de här dagarna…

    • Ja, bloggandet ger så många nya infallsvinklar vilket är riktigt roligt. Ibland kan det vara skönt att inte ha uppkoppling. Å andra sidan har man vant sig med tillgängligheten… Välkommen hem igen! 🙂

  2. Grattis till din årsdag som bloggare … Kul att du fortsätter … Du har en mycket trevlig blogg med fina foton …
    Jag brukar också gå tillbaka och titta hur jag förändrats som bloggare … Önskar bara att jag hann med både min egen och andras bloggar lite mer än jag gör idag … Tiden räcker inte riktigt till … // Maria 🙂

    • Tack, så roligt att du tycker det! 🙂 En del av blogglivet – ibland är man mer frekvent i bloggandet och andra perioder mindre. Tror att det är viktigt att anpassa det till vardagen så att det inte blir ett måste utan något positivt. 🙂

  3. Visst är det rolig och lärorikt, sen ”träffar” man på en massa olika människor också. Intressant tycker jag. Jag har haft min blogg sedan starten av förra årets utmaning och har lärt mig massor men jag är lite rädd för att ändra något. Maaj gaad vilken ångest jag hade när jag var tvungen att skapa en ny kategori för årets utmaning. Det är bra att tänka till innan man startar men vad gör det, det blir som det blir. Grattis på årsdagen +2.

    • Tack! 🙂 Ja, en hel del frustration har det nog varit när man bytt kategori och sedan ”försvinner” saker… Men man lär sig lite mer för varje gång och det är jättekul!!!

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

