Förfall (168/365)

Fotoutmaning 168/365 Förfall (nr 72)Ödegårdar står det lite överallt. Med mindre eller mer förfall. En resa i tanken: vilka bodde på platsen och hur såg det ut då med liv och rörelse? Förr hade många mindre samhällen en egen skola, byggnader som idag ibland står tomma, ibland blir bygdegårdar och ibland bostadshus. Idag finns skolorna på färre platser dit barnen många gånger skjutsas. Det jag tycker är trevligt är att jag upplever att fler och fler av de tomma ödegårdarna tas tillvara och renoveras upp. Vet inte om det är så, men det känns så. Hus som tidigare stått tomma under längre tid upptäcker man aktivitet i som att tak som byts ut, gräsmattor som klipps.

168 Förfall 72_2014

På den här platsen var det nog länge sedan någon spikade fast något som lossnat. Bilden togs kvällstid och det är svårt att göra platsen rättvis på bild. Känslan av en svunnen tid infann sig i skymningstid. Det här är min tolkning av fotoutmaningen förfall. 

The picture represent the photo challenge disrepair. 

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

18 thoughts on “Förfall (168/365)

  1. Jag brukar också resa i tanken då jag rör mig vid ödehus. Varje tomt hus har säkert betytt mycket för dem som byggt det och bott där. Varför huset lämnats till sitt öde brukar förbli oklart.

  2. Ett gammalt fint hus… på något sätt vackert i sitt förfall. Älskar det grå, solblekta trävirket… en fin bild 🙂
    Jag försätts på något vis i ett alldeles speciellt tillstånd mentalt när jag kommer till gamla ödetorp (vi har inte så många ödegårdar här i söder, men gott om torp). Jag kan sitta på en sten eller bara gå runt och fundera… hur såg det ut då för kanske hundra år sedan… vilka var människorna som bodde här?

    Svar på mitt förra inlägg… barn faller som tur är ganska mjukt och han gjorde sig inte illa 🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

