Mask (167/365)

Fotoutmaning 167/365 Mask (nr 180). De kalla och regniga dagarna innan sommarvärmen kom kröp en hel del daggmaskar upp ur marken. Daggmasken vill vara i fuktig miljö och tillbringar stor del av sin tid i jorden där den gör gångar. När det regnar är det tillräckligt med fukt ovan jord så att de kan förflytta sig utan att torka ut. Maskarna är viktiga i naturen. De bryter ner gamla växtdelar och hjälper till att vända jorden och på så sätt syresätts jorden.

167 Mask 180_2014

Den här masken passade på att förflytta sig över en parkering från en gräsmatta till en annan. Det kan vara riskabelt att förflytta sig då maskar är föda till många fåglar. När en fågel får tag på en mask och försöker dra upp den kan masken göra motstånd och försöka hålla sig kvar i marken. I min fotoutmaning För sent (här kan du se det fototfotograferade jag en koltrast som drar upp en mask som gör motstånd. Ibland går masken av när fåglar sliter i den. Då kan ibland masken återhämta sig och återfå en del av det som lossnade. Det här är min tolkning av fotoutmaningen mask. 

The picture represent the photo challenge worm. 

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

4 thoughts on “Mask (167/365)

  1. Ja, masksäsongen drar igång. Lillan lägger jord o mask i burk och har husdjur… Lyckas övertala henne att ha dem ute över natten. Då hinner hon glömma eller masken ”rymma”.

    • Haha 🙂 Barn är för underbara! Bra knep det där med att de rymmer. 🙂 Mina barn har också haft alla möjliga och omöjliga husdjur… Minns att jag jag själv hade ett husdjur som hette Kalle humla…

  2. Kul att iaktta koltrastens ”kamp”… först går de och lyssnar med ena örat vänt mot marken, sedan ett snabbt utfall… och sen kan det bli en riktig dragkamp…
    Jag tillhörde de där barnen som alltid hade en hel massa djur som husdjur… min farmor lät mig hållas ända tills jag tog hem en snok… glömmer aldrig hennes skrik 🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

