Kort (181/365)

Fotoutmaning 181/365 Kort (nr 142). Den här bilden skulle lika gärna kunna representera fotoutmaningen minnen, men jag valde tillslut efter en veckas fundering att det skulle få bli min tolkning av fotoutmaningen kort. Korten är fotograferade av min bror i tonåren med en systemkamera på den tiden då negativen hamnade i en rulle. Pappa fotograferade mycket som ung och fotografering var en del i hans utbildning. Som liten fanns ett fotolab hemma där svartvita fotografier fick se dagens ljus. Jag tror jag var ungefär fyra år när jag av nyfikenhet rev ner en kamera från en bokhylla.

Alla gamla kameror blev leksaker. Jag tror att det fanns en baktanke med det. Att vi barn skulle få bekanta oss med teknik av olika slag. Se, känna och undersöka. Och ingen skillnad gjordes gällande teknik mellan flicka eller pojke. Idag inser jag att kamerorna hade varit rariteter att ha kvar. Kort har alltid funnits runt omkring mig, men jag valde att använda färg och pensel… tills nu! 🙂 Den digitala tekniken med digitala kort är också riktigt kreativ och spännande.

The picture represent the photo challenge photo. 

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

181 Kort 142_2014

10 thoughts on “Kort (181/365)

  1. Fin bild och berättelse! Tanken slår mig också om resan vi gjort.. Vi pratade om ‘kort’ då och nu ‘bilder’. Blir inte ett dugg förvånad när jag läser att du använt pensel och färger tidigare. Känns i dina bilder 🙂

    • Tack snälla, så glad jag blir att du känner det! Färgerna har helt hamnat på hyllan sedan mobilkameran kom i min hand. I sommar tänker jag göra ett försök igen med pappersformen att dokumentera omgivningen 🙂

  2. Fin bild och såå trevlig berättelse. Inte heller förvånad att du tidigare använt färger och penslar…
    Min farmor tyckte om att fota… jag fick hennes lådkamera när jag var runt 5 år och senare en Instamatic… och så har det fortsatt…

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

