Samlar (193/365)

Fotoutmaning 193/365 Samlar (nr 253). Samla kan ibland vara hur dumt som helst och ibland hur bra som helst. Kanske beroende på vem och vad man är. Just nu känner jag mig mest frustrerad över saker som finns hemma överallt. Jag tycker att jag sällan köper hem prylar, men ändå tycks det svämma över hemma. Jag har bestämt mig för storrensning. Vad ska till Myrorna, återvinningen, Returmarknaden..?

193 Samlar 253_2014

I andra fall är det livsnödvändigt att samla. Som den här humlan som samlar pollen och nektar. Superviktiga är våra pollinatörer för växtligheten och för att sädesslag ska växa och gro, för att kossorna ska få klöver att äta… och för oss för att vi ska få mat. Det är svårt att hinna fotografera humlan när ivrigt samlar innan den lämnar den ena blomman för att fortsätta samla mer i nästa. Mer om humlor och deras samlande kan du läsa här på SLU Artdata.

Jag har fått redigera det här inlägget då jag först gjorde det till ett eget tema och sedan visade det sig att det fanns i fotoutmaningen 365-foton. Sånt som händer! 😀

The picture represent the photo challenge collect. 

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

14 thoughts on “Samlar (193/365)

  1. Så vackert. Humlan är verkligen flitig. jag försökte fota en humla här när äppelträdet blommade men hann inte med :=)

    Det är otroligt vad man samlar på sej. I veckan fick jag städdille och samlade ihop 2 säckar med sånt som jag trott skulle komma till användning. en säck kom till Erikshjälpen och den andra ska på soptippen. Känns ju rätt skönt :=)

  2. Hemma kan man verkligen behöva rensa ibland – och som du säger, man undrar hur det kan bli så mycket grejer!
    Men samlandet en humla sysslar med- ja, det är ju livsviktigt, även för oss!

  3. Mmm… ..den röjningen hade jag en mental plan för förra semestern.. Men planer kan ju ligga till sig och vem vet vad som händer i år??

    Tänk att vi människor, gärna med en tendens till för sent, fattar hur saker hänger ihop. Såg ett program, bieffekten, på TV, och blir rätt fundersam över framtiden och vad vi pysslar med. Ska nog ta ett samtal med vännerna som är stora mjölkbönder… Hur tänker man bland dem. Jag försöker odla sånt som pollinerare gillar men mina kvadrat till trädgård är ju en liten…

    Ha en riktigt härlig midsommar! Carina

    • Jag försöker också spara det som pollineras. I delar av min gräsmatta har blommor spridit sig utanför rabatten. Där klipps inte gräsmattan när det blommar som mest för att insekterna ska få lite extra. Låter vilda blommor växa fritt på en annan del. Men som du skriver så är det bara en liten yta i det stora hela. Jag vet att man tidigare kunde söka pengar från EU för att behålla ängsmarker med prästkragar och andra blomster. Hoppas den möjligheten fortfarande finns.
      Önskar dig en riktigt fin midsommar! 🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

