På vift (199/365)

Fotoutmaning 199/365 På vift (nr 233). Jag kan inte riktigt se mig mätt på den blomsterprakt som finns ute nu. I dikeskanterna blommar hundkex, midsommarblomster, smörblommor, rallarros, lupiner… Ja, listan kan göras lång! Och i rabatten växer lika mycket blomster som jag planerat som växter som inte är planterade.

199 På vift 233_2014

Midsommarblomster är en sommarfavorit. I år växer det ovanligt mycket på ena kortsidan av uthuset. Kanske beror det på att blommorna får blomma extra länge innan vi klipper ner. Ett val för att de pollinerande insekterna ska få tillgång på blommor att samla nektar och pollen. Insekterna liksom driver omkring, är på vift, för att hitta energi. Den är humlan är också på vift då den sitter midsommarblomstret med vingarna som viftar för fullt. Humlor har små vingar, men den snabba vingrörelsen och att vingytan är lite böjd med en skrovlig yta gör att humlor både kan flyga långt och relativt snabbt. Min tolkning av fotoutmaningen på vift.

The picture represent the photo challenge roman Holliday or waving wings. 

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

18 thoughts on “På vift (199/365)

  1. Oj vilken fart! Jag som upplever humlor som lite sega sådär. Förutom när de ska fastna på bild – de har de en förmåga att försvinna fort, fort. Jättebra tolkning!

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

