Det här med loppis…

Det här med loppis… Hur kommer det sig att det är så roligt?

Varje sommar har jag loppisprojekt. Saker jag är på jakt efter, men inte tänker köpa nyproducerat utan försöka tänka återbruk. Porslin, glas, någon möbel… I år har jag fortsatt mitt tallriksprojekt och mitt ständigt sökande efter blomkrukor.  Jag tycker om de här vita blomkrukorna, gärna på fot och med öron. Ibland hittar jag saker som jag inte kan bestämma mig om jag tycker att de är fina, fula, läckra eller roliga. Som den här blomkrukan!

Loppiskruka med lavendel(1)

Den hittade jag inte på loppis utan på Myrorna, lite större i modellen och som jag köpte för att ha utomhus. Det här är just en sådan där blomkruka som är obestämdbar vad jag egentligen tycker om den. Men jag tycker ändå att den blev ganska fin bland de cementgjutna dekorationerna som står på stentrappan. En kontrast mellan vit sirligt porslin och grå cementfigurer med raspig yta.

Loppiskruka med lavendel(2)

Ibland gör man oväntade fynd. Kanske fynd i mina ögon och skräp i andras. Jag har letat efter en plåtbricka med gammaldags utseende. Utgångspunkten har varit en plåtbricka från barndomen som jag tänkte skulle vara bra att bära fikabröd på när man ska ut på gården. En blicka som inte går sönder om den ramlar i backen.

Loppisbricka (1)

Och så fann jag min bricka på en loppisvind, i en sådan där skräplåda. Ljusinsläppet var inte det bästa på vinden, men jag bestämde mig för att köpa brickan. Väl hemma igen när jag börja titta närmare på den visade det sig att den hade en stämpel. Det var inte någon plåtbricka utan en svensktillverkad nysilverbricka med några år på nacken. Jaha! Inte vad jag hade tänkt mig, men den blir fortfarande utmärkt att bära fikabröd på.

Loppisbricka(2)

18 thoughts on “Det här med loppis…

  1. Så vacker och jättebra till fika! Min dotter är fena på att hitta bra-ha-saker så lite har jag överlåtit åt henne. Hade en traumaupplevelse i Växjötrakten när jag nästan vart omkull sprungen av fyndsugna pensionärer när klockan ringde in – NU öppnar vi 🙂

  2. Jag gillar också loppis och att återbruka gamla saker. 😀 I Piteå är det en stor loppis i en park varje lördag, som SKA vara öppen 10-15, men är man inte där senast 08.00 hinner man inte vara med om de finaste sakerna. Ska man dessutom stå och sälja själv måste man vara där före tuppen. En del kommer runt 05.00 och så sugen är jag inte på att sälja… Tur det finns fler loppisar och andra ställen som tar emot saker. Jag vill ju inte kasta full fungerande saker. 😉

  3. Fina fynd – blomkrukan är just en så´n sak som jag blir lite tvehågsen till… men den gör sig fint med de lite mer robusta materialen 🙂
    Loppis är kul, men jag har såå mycket saker som jag egentligen inte behöver… får kanske ställa mig vid en bakluckeloppis och försöka sälja lite…

  4. Reblogga detta på Life by ScienceHelena och kommenterade:

    Idag när stormen blåser utanför fönstret är det en perfekt dag att planera nya loppisprojekt! Här rebloggar jag ett inlägg från i somras med lite tankar runt loppis. Jag har redan ett nytt projekt på gång som jag ska berätta om längre fram. Ha en fin dag alla fina!

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

