Tjärn (226/365) en solig sommardag

Fotoutmaning 226/365 Tjärn (nr 309). The picture represent the photo challenge woodland lake.

Fantastiska sommardagar vi har nu. Mitt på dagen besökte jag en tjärn som ligger ungefär en kilometer från mitt hus. Alldeles spegelblank med en del insekter som surrade i luften.

226 Tjärn 309(1)_2014

Den här gången blev det inte ett foto utan även två bonusfoton till fotoutmaningen. Om du klickar på fotografierna får du se dem i större format än som du ser dem på bloggsidan.

226 Tjärn 309(2)_2014

Det visade sig att jag var inte ensam där. Två svanar stack upp sina huvuden på andra sidan tjärn när jag kom. Lite oroligt började de röra på sig, men lugnade sig när jag höll mig på betryggande avstånd.

226 Tjärn 309(3)_2014

Jag stod ganska länge vid tjärn och önskade jag hade haft med mig ett fiskespö då fisken hoppade högt för att nå insekterna vid vattenytan. På den sista bilden hann jag fånga en fisks ryggtavla när den återigen gick ner i vattnet.

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

12 thoughts on “Tjärn (226/365) en solig sommardag

  1. Mycket speciell känsla att befinna sig vid en tjärn. Har en vacker hemma och hade tänkt passa näckrosblomningen men hösten är också vacker. Gillar formatet på bilderna – särskilt mittbilden blir väldigt läcker i det.

  2. Västerbotten! Jo minsann jag stod vid en sjö igårkväll som exakt var på ”samma sätt” som denna…fisken slog och sonen och barnbarnet fiskade – jag fotograferade. Ser att du liksom jag har vattenklöver i dina fina bilder!

  3. Vilka sommarminnen bilden väcker. 🙂
    Jag och min syster var ”sommarbarn” i Bergsjö hos ett äldre par. Och alldeles i närheten av deras hus låg en liten tjärn. Runt tjärnen var det gungfly och riktigt läskigt att gå på. Man sa att tjärn var bottenlös så man aktande sig för att komma för långt ut på gungflyt.

    • Det var lite spännande att ta sig ut till den plats där jag stod. Fick pröva mig fram och ändra väg vid flera tillfällen för att marken kändes opålitlig med gungflyt. 🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

