Grönska (227/365) en förutsättning för liv på jorden

Fotoutmaning 227/365 Grönska (nr 87). The picture represent the photo challenge greenery.

Jag har funderat och prövat mig fram en hel del när det gäller det här temat. Försökt att få skärpan på ett enskilt grässtrå bland många andra strån, Testat i sol, moln, på morgonen, på dagen, på kvällen, från olika vinklar från ljuset, krupit och ålat på marken… Ja, alla tokiga fyr har jag haft för mig för att få ett foto som jag ville ha det. Misslyckades totalt. Orsak?

227 Grönska 87_2014

Jo, jag ville få med bladnerverna som går längst med grässtrået. Istället fick det bli ett björklöv… Och här lyckades jag få med bladnerverna och hur de förgrenar sig till mindre och mindre bladnerver, ungefär som blodkärlen. Björklövets struktur uppförstorat påminner om huden på en hand.

Tänk så viktigt den här gröna färgen är… I bladets celler finns små delar, organeller, som kallas kloroplaster. I dessa finns gröna pigment, de små gröna klorofyllkornen, som är förutsättning för liv på jorden. Små små till storleken men med oändlig betydelse för oss när de tar tillvara på koldioxiden i luften och tillsammans med solljus och vatten omvandlar det till syre och kolhydrater. Det bli min tolkning av fotoutmaningen grönska.

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

12 thoughts on “Grönska (227/365) en förutsättning för liv på jorden

  1. Grässtrån är inte helt lätt… har också testat med blandat resultat, men inget som jag blivit supernöjd med. Björkövet blev i alla fall väldigt bra och visar tydligt bladnervernas likhet med våra blodkärl.
    Vacker grön färg mot den blå himlen… här börjar alla björkar gulna…

  2. Men du gav inte upp 😉 Texten och bilden bildar en fin tolkning av grönska.

    Hur försökte du med grässtrået? Om du kan välja att ställa in själv så är läget där du väljer bländare och kameran väljer resten bra. Lågt bländartal, 5 eller lägre, så får du mer oskärpa i bakgrunden och framhäver det du vill visa mera. Plus att i ett sånt läge behöver jag oftast gå över på manuell fokusering på min kamera. Alternativt så ställer jag om till en enda fokuspunkt.

    • Tack snälla för tipset! 🙂 Jag är fortfarande i stadiet halvautomatisk… Funderar på att anmäla mig till fotokurs för att lära mig göra det jag vill. Nu ska jag pröva ditt tips och göra ett nytt försök. 🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

