Älgört och rallarros

Två trevliga växter som växer längst dikeskanter intill åkrar är älgört och mjölkört eller som den också kallas rallarros. Det känns oftast lite vemodigt när häggen och syrenen slutat att blomma. Mycket för att det doftar så ljuvligt från deras blommor.

Älgört och rallarros(1)

När älgörten börjar blomma kommer sommardoften tillbaka. Älgört luktar fräscht, somrigt och full av nektar. Älgörtsdricka är läskande med en smak som jag tycker påminner om en blandning av fläder och honung.

Älgört och rallarros(2)

Förr i tiden plockades älgört in i husen då den söta doften spred sig. Jag plockar också in älgört för att behålla känslan av sommar inomhus. Jag tycker särskilt mycket om att plocka in älgört i en bukett tillsammans med mjölkört. Båda blommar samtidigt och tillsammans blir det en vacker och somrig bukett.

Älgört och rallarros(3)

6 thoughts on “Älgört och rallarros

  1. Vacker bukett! Tänk så olika man är – jag har lite svårt för älgörtens doft. Men det hade inte funkat ändå det är en växt som ger mig jättenysningar. Har hittat en lägre rosa blommande som är fin i rabatten. Blir en egen liten bukett 🙂

  2. Två av mina favoriter! Älskar doften av älggräs när man vandrar längs vägen en ljummen sommarkväll. Då mina fläderbuskar hade blommat färdigt när vi kom hem från norrlandsresan, så hade jag tänkt prova att göra älggrässaft, men jag hann inte med… de vissnade i samma takt som de slog ut i värmen och torkan…
    Rallarrosen är såå vacker… men jag tycker den slokar direkt när man tar in den, så därför låter jag den stå kvar i trädgården… har ett ett bestånd nedanför berget att njuta av 🙂

    • Fläder är en stor favorit och har förökat sätta buskar. Tyvärr tar de sig inte. Rallarrosorna finns det så gott om efter åkerdikena så jag plockar med gott samvete några stjälkar i en bukett. 🙂 Tycker just älgört och rallarros är så fina tillsammans.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

