Möte med älg

Igår kväll vid halv tio-tiden bestämde jag mig för att fotografera till fotoutmaningen. Förstod att det kanske var för sent att åka iväg och fotografera till det temat jag tänkte innan mörkret börjar falla. Det är en omställning att det inte längre är ljust hela natten och känslan av sensommar har infunnit sig.

Älgmöte(1)_2014

Dit jag tänkte mig kändes det för långt att cykla den här tiden på kvällen och tog därför bilen. När man sitter på passagerarplats har jag möjlighet att göra mig beredd på eventuella motiv att fotografera. Kameran gjordes beredd… Rätt tidpunkt i skymningstid för att älgar ska visa sig.

Älgmöte(2)_2014

På väg hem från fotograferingen vid halv elva-tiden upptäcker vi älgen i den andra bilden som står vid skogskanten intill ett hygge. Försiktigt smyger jag mig bakom bilen för att kunna komma lite närmare. Jag vill inte skrämma iväg älgen.

När jag står på vägen med ryggen mot skogen och kameran vänt mot älgen hör jag ett skarpt ljud av kvistar som bryts ganska precis bakom mig. Tittar mig om för att garantera mig att jag inte står mellan älgen och någon eventuell älgkalv, men ser ingen älg i skogskanten som är ca 3 meter bakom mig. Jag har ännu inte hunnit kolla in älgen som jag tänker försöka fotografera ordentligt för att avgöra i skymningsljus om det är en ko eller ungtjur. Försiktigt smyger jag mig ner i diket och försöker röra mig mot älgen. Älgen har hela tiden koll på mig och låter mig komma ganska nära. När jag går tillbaka till bilen bestämmer den sig för att springa iväg.

Älgmöte(3)_2014

Vägen går mellan två hyggen och den lilla skogsbit jag hade bakom mig tar slut efter några meter. Ett väl placerat älgtorn ger indikation på att älgar brukar hålla till här. Plötsligt ser jag bland hyggets vegetation en mycket märklig stubbe. En till älg, viskar jag och smyger mig närmare älgtornet med kameran. Förstår då att det var den älgen jag hörde precis bakom mig tidigare.

Sakta och ljudlöst kryper jag ihop och klättrar uppför stegen till älgtornet. Jag är så koncentrerad på älgen att jag ser inte brädan som är ovanför och slår huvudet rakt i brädan. Biter ihop för att inte ropa aj, och tar mig upp i tornet. Ser du den andra älgen strax bakom, viskas det bakom mig. Ja, faktiskt det står en till där. När jag idag tittar igenom bilderna så ser jag att den älgen inte syns på de första bilderna utan visar sig efter några minuter. Kvällen igår blev en sån där kväll som jag bara älskar! Närhet till naturen och ett möte med skogens magnifika djur.

20 thoughts on “Möte med älg

  1. En häftig upplevelse! Fick du en bula? Jag har en kluven relation till älgar. Min mamma som är gammal nu har alltid gjort all sylt och saft själv. Hon älskar att gå i skogen och plocka bär. Gärna själv… Men en gång när jag var med, kanske början på tonåren, så kommer vi i bilen uppför ett krön. På min sida var det som en avsats i berget och där stog en riktig best till älgtjur som skrämde mig inne i bilen. Frågade mamma – kan den gå dit vi ska? Jajamänsan… Gissa var jag satt sen 🙂

    • Stora älgtjurar är verkligen stora så jag förstår din kluvenhet till dem. Ja, alla möten med skogens djur är upplevelser. En av de märkligaste var när en hund vi hade tidigare fick en harunge som sprang rätt in i honom. Hunden och harungen blev båda lika förvånade 😉

  2. Mäktiga djur, älgar. Jag slutar aldrig förvånas över hur gracila de är trots sin storlek … hoppar över stängsel som den smidigaste gasell 🙂
    De ser ut att vara minst lika nyfikna p dig som du på dem 😉

  3. Vilket härligt skrivet inlägg. Jag kan riktigt känna hur spänningen och pulsen ökade för att så tyst som möjligt smyga till tornet och få en bra bild. Hoppas det gick bra med huvudet!

    Jag följde ofta med pappa och tränade hundarna strax innan älgjakten och nästan 100% av gångerna fick vi se älg. En gång en kviga som sprang från vår gråhund och stannade några meter framför oss. Jag minns att jag stirrade på hennes mule där näsvingarna ”fladdrade” och kunde höra min egen puls. Samtidigt hade jag pappas trygga armar om mig där vi satt på huk. Hon stirrade en stund på oss och sen tvärvände hon och sprang iväg igen. Ett minne jag aldrig glömmer!! Naturen och djuren är underbara att skåda! 🙂

    • Det gick bra med huvudet!
      Det är verkligen härligt att röra sig i skog och mark, ett intresse jag delar med andra i min familj. Jag har möjlighet att visas nära naturen och slutar aldrig att fascineras. Jag vet att vi har en lodjursfamilj i närheten, men har aldrig sett någon eller spår av dem. Lodjuren vill jag helst inte möta då jag oftast har hundarna med mig.

  4. Vilken fantastisk upplevelse… vilken spänning! Fina bilder blev det, men just vid sådana här tillfällen önskar jag att att dina bilder skulle vara större…

  5. Lägg citron/olivolja på ett foliestycke. Lägg dit en smulad bit Chevré lite till olja. Hackad vitlök och rosmarin efter smak. Stäng paketet låt grilla/smälta på svalare delen av grillen. Sätt grekisk yougert typ 2-3 msk och en ”dutt” honung i en skål. Blanda i Chevré blandningen i yougerthen . Salt och svartpeppar. Kanongott till älg , nöt och kyckling.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

