Nu är det invasion igen…

Jaha! Då var det dags igen. Små flugor som flyger omkring i köket och det känns som om de kom från ingenstans… Fast det är ju inte sant! Frukten som ligger framme i värmen är rena lyxen för dessa små Drosophila melanogaster… Mer känd under namnet bananflugan.

Bananfluga hane_2014

Bananfluga hane 

Har man som jag arbetat med dessa små flugor i flera år så blir man lite nördig. Även om det är länge sedan så ser jag på håll ungefär hur gammal flugan är, om det är en hona eller en hane och om honan bär ägg.

Bananfluga hona_2014 (1)

Bananfluga hona

Det karaktäristiska för dem är att de har röda ögon. Hanen är lite mindre och har en smalare bakkropp med en svart fläck längst bak. Honan är lite större med en bakkropp som har små ränder och är lite rundare. Titta lite extra noga nästa gång de flyger omkring i köket och ta gärna fram ett förstoringsglas. Då ser du skillnaden på dem precis som på fotografierna jag tog här ikväll.

12 thoughts on “Nu är det invasion igen…

  1. Även här är köket invaderat men nu har jag gjort små fällor för dom. Jag har blandat äppelcidervinäger, vatten och diskmedel i små skålar. Flugorna dras till vinägern och visst har några fallit i fällan. Fascinerande närbilder på flugorna.

  2. Så tröttsamt!! Det var en tanke jag hade med bokashikomposten. Ha allt i köket i täta hinkar och töm den lilla öppna ofta… Men just nu hjälper inte ens det. Ibland har jag tagit centraldammsugaren – det funkar. Men de lär sig fort de rackarna. 🙂

  3. Vilka fina bilder. Bananflugor är lite speciella. Vi fick sitta och ge dom eter för att kunna studera uder lupp olika mutationer vill jag minnas…Jag tyckte inte det var det roligaste jag gjort. Hade nog varit mer fascinerad i dag tror jag. 🙂

    • Eterdimmorna… Inte allt för trevliga! Jag har haft (fast det är väldigt länge sedan) kurser i genetik där studenterna fick plocka fram sportkörtlar och studera olika fenotyper på bananflugorna.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

