När åskan slår till

Det här blir ett sånt här inlägg som jag sett att en del bloggare vänder sig emot då det är en händelse som har inträffat för två veckor sedan och inte i närtid. Och kanske också ett inlägg som åskrädda inte ska läsa. Själv är jag inte åskrädd, men har alltid haft respekt för åskan och de ofantliga energiurladdningar som ett blixtnedslag är.

När åskan slår ner(1)

För två veckor sedan gick det ut klass 1 varning om rejäla åskväder. En kväll såg jag på himlens horisont att det såg ut som ett oväder snabbt var på väg över oss. Oväder vet man aldrig hur länge de kan hålla i sig så snabbt på med kopplen och ut med hundarna för en rastning. Efter bara ett par minuter ösregnade det över mig och mina hundar. Åskan mullrade och ett par blixtar syntes på himlen. Gokillen är en hund som tar det lugnt och har aldrig bråttom på promenader. Den här gången kände jag att om jag går i Gokillens takt kommer vi att vara genomblöta. En lugn joggning för att snabbt komma hem kändes rätt vid det här tillfället och inte Gokillens takt.

När åskan slår ner(2)

Förkolnade grenar efter blixtnedslaget.

Jag och hundarna hinner precis komma in genom ytterdörren när det smäller så rejält att huset skakar. Jag hör en i familjen som stått vid fönstret ropa: Blixten slog ner efter vägen. När åskovädret gett sig gick jag ut och tittade. Precis där jag passerat tre minuter innan vi hade kommit oss in hade blixten slagit ner i en björk. Det märkliga är att runt björken står betydligt högre tallar. Kvar av björkens topp är förkolnade grenar.

När åskan slår ner(3)

Blixten hade sedan fortsatt att transporteras genom jorden upp i en tall som står ca 2 meter ifrån björken. I marken såg det ut ungefär som om någon slitit upp en grövre rot. Någonstans kändes det som om jag hade tur. Om jag inte joggat utan gått i Gokillens takt hade jag nog varit närmare åsknedslaget än de 75 meter som det var från huset.

När åskan slår ner(4)

Blixten som transporterats upp i tallen.

12 thoughts on “När åskan slår till

  1. Åskväder är respektingivande och mäktigt fascinerande! Så skönt att du bestämde dig för en snabbare fart hemåt … du hade varit obehagligt nära annars!
    Men, varför skulle någon ha problem med att man skriver om något som hänt ett par veckor tidigare? Underligt. Det får i så fall vara deras problem, tycker jag 😉

    • Jag har inte tänkt på det tidigare och upptäckte det resonemanget i ett par bloggar och samtalstrådar. Blev lite förvånad, men började fundera över det. Själv har jag inte alls problem när i tid något berättas. En blogg kan ju ha olika syften… 🙂

  2. Hua då! Jag är inte heller rädd för åskan, men har stor respekt för de mäktiga krafterna. Vilken tur ni hade som hann in. Och för mig har det då ingen betydelse om inläggen är dagsfärska eller inte. Ibland behöver man litet tid för att smälta det man varit med om innan man återger det i sin blogg.

    • Ja, det kändes verkligen som om vi hade turen med oss den kvällen. Som du skriver behöver man ibland fundera lite och smälta vissa upplevelser. Kanske är det bra ibland att vänta tills man fått lite distans till händelser… 🙂

  3. Nämen va ? Vaddå man får väl skriva vad och när man vill på sin egen blogg. Jag gör det då absolut och passar det inte någon så behöver de väl inte läsa ;-)) Det där ska du inte bry dig om!

    Huvvaligen ja vad åskan har gått här i norr och jag som inte alls är rädd för den blev något förskräckt när det sprakade i vårt allrum trots att alla kontakter och antenner var urdragna ur kontakterna.

    Du har en ängel vid din sida!

  4. Men oj! Vilken upplevelse och vilken tur ni hade som inte råkade illa ut… precis som pysselfarmor skriver… du hade änglavakt! Jag är inte åskrädd, men har en väldigt stor respekt för denna otroliga naturkraft.

    Hm… menar du att någon inte tycker man ska skriva om sån´t som ligger lite bakåt i tiden? Varför då? Det är väl upp till var och en… både vad och när man vill blogga… passar det inte så får de väl låta bli att läsa.

    • För mig blev det också lite besynnerligt att bloggen ska ha en viss tidsangivelse. En blogg kan för mig ha olika syften och då blir inte tidsaspekten viktig. 🙂
      Tacksam den dagen för änglavakten! 🙂

  5. Men vilken fruktansvärd upplevelse. Man ska verkligen ha respekt för naturens krafter.Vilken tur att du följde din instinkt och skyndade dej hem Ånglavakt!

    Blir också lite brydd över att folk tycker att man bara ska skriva dagsfärska händelser i sina inlägg. Jag tycker att var och en har rätt att göra som den vill. Jag tycker att det var intressant att läsa om din upplevelse och för mej har det ingen betydelse om det hände idag, för två veckor sen eller ett år sen. Huvudsaken är att allt gick bra för er !

    • Ibland är instinkten bra som den här gången. Och änglavakt är alltid välkommet! Det tar tid att smälta händelser som den här, och jag tror att den blir mer nyanserad i sin berättelse när jag väntade ett tag med att skriva om den. Håller med att tidsaspekten inte spelar någon roll i ett inlägg. Ibland är det bra att vänta. 🙂

    • Ja, det har verkligen åskat i sommar. Vi har haft en riktigt rejäl smäll i sommar då det blev skogsbrand. Kan ha varit den ni hörde… Den var 5 km bort, men kändes som om en traktor körde in i huset…

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

