En fröställning av lupin

Lupiner! Jag älskar dessa lila, rosa och vita blommor som blommar längst dikeskanterna på sommaren. Tänk att samma växt ser så annorlunda ut i torkad form. Och tänk vad vacker den är när vi tittar närmare på den.

Lupiner Fröställning

Lupinens tomma fröställning.

Fröställningens kanter ser ut att ha tänder. Utsidan ser mjuk ut av de vita håren som täcker frökapseln. Insidan ser silkeslen ut formad efter de frön som legat i kapseln.

Lupiner frön

Frö påväg ut ur lupinens frökapsel.

Frökapseln ser nästan ut som ett skinn och fröet som en grå glänsande sten. Fascinerande! Vackert! Naturens skönhet i detalj!

Lupiner Bärfis

Bärfis (Dolycoris baccarum) smyger omkring bland lupinernas frökapslar.

Bland frökapslarna knäpper det då de spricker upp och fröna hoppar ut. Nästan som popcorn i en kastrull. Bland kapslarna surrar insekter. En del smyger tysta omkring bland frökapslarna. Ett slags mikrokosmos!

16 thoughts on “En fröställning av lupin

  1. Fina bilder! Ja, tänk så många gånger man smekt en ”ärtskida” av lupin… så len och fin… och suttit bland dem i solen och lyssnat när de öppnat sig… nostalgi och barndomsminnen 🙂 Lupiner är väldigt vackra, men jag är lite tudelad vad jag tycker om dem – de är ju tyvärr väldigt invasiva och slår ut många av våra inhemska ängsväxter, så man måste nog hålla efter dem lite…
    Bärfisar är trevliga – bara man inte får dem i munnen! Kul att fota dem… de sitter ju ganska stilla och beskedligt. Har en bok om bärfisar – Bärfisar i Sverige – väldigt bra om man känner för att artbestämma några av de ca 50 arter som finns i vårt land…

  2. Vackra växter med mycket att ge. Ska ta kameran och ge mig ut och studera 🙂 Har bara fångat blommorna tidigare… Vackra bilder 🙂

  3. Verkligen vackert på dina bilder. Snygga fotografier. Igår när vi åkte efter en väg som kantas av lupiner suckade jag och sa ”Tänk att dessa lupiner som är så vackra på försommaren är så fula nu”. Kanske jag ska åka vägen och se på den med andra ögon efter att ha sett dina bilder. :=)

    • Tack så mycket! 🙂 Jag tycker också att de är ganska fula på håll liksom all annan växtlighet som vissnat. Däremot tycker jag att på nära håll blir upplevelsen en annan… En spännande detaljrikedom. 🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

