Torkad lavendel

Efter ett par intensiva arbetsveckor är det skönt att bara dona på. Att göra små saker som egentligen inte behövs. Som att ta hand om de torkade lavendelblommorna.

Torkade lavendelblommor(1_2014 (2)

När lavendeln blommat ut klippte jag bort själva blommorna och lät dem ligga på tidningspapper och torka ordentligt. Själva blommorna med blad brukar jag ibland försöka sätt om i blomrabatten och en del klarar sig och blommar nästa sommar. Andra gånger klipper jag även ner själva blomman och torkar bladen.

Torkade lavendelblommor(1_2014 (1)

Det är perfekt att sedan lägga de torkade blomdelarna i en vas. Det luktar gott. Sedan känns det bättre att använda de torkade lavendelblommorna än att köpa doftpåsar eller doftoljor. Doftoljor baseras ofta på råoljeprodukter. Det finns även eteriska oljor som doftar. De brukar ha sitt ursprung från växter (ungefär som att torka egna växtdelar).

Grön gammal blomvas_2014

En gammal återvunnen keramikvas fyller jag sedan med växtdelarna. Mellan varven rör jag om i vasen så att växtdelarna byter plats och då blir doften av lavendel lite starkare igen.

4 thoughts on “Torkad lavendel

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

