Pollen (258/365) på en tigerlilja

Fotoutmaning 258/365 Pollen (nr 224). The picture represent the photo challenge pollen.

Någon får rätta mig om det är fel, men jag tror att denna magnifika och helt fantastiska lilja som jag har i en blomrabatt är en tigerlilja. Från början trodde jag att även den här växten som kom på sensommaren var en krollilja.

258 Pollen 224(1)_2014

Pollen på tigerliljans ståndare och pistill.

Under mina sex år här så blommar den alltid i slutet av augusti i massor. Men kände att de krolliljor som växter på gården blommar tidigare under säsongen, i början på juli, än de här liljorna där kronbladen dessutom är mycket större i storlek och att kronbladen inte är riktigt lika rullade som hos krolliljan. I ett tidigare inlägg som du kan läsa här har jag foton tagna med mobilkameran på krollilja.

 258 Pollen 224(2)_2014

Tigerliljor lever naturligt i Asien och på högre höjd. Jag förstår varför de trivs så bra hos mig då gården ligger högre upp i kuperad terräng.

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

258 Pollen 224(3)_2014

18 thoughts on “Pollen (258/365) på en tigerlilja

  1. Farmor hade så’na men då tyckte jag de var skittråkiga på ren… Idag hade jag gärna haft några! Engelsmännens uttryck – turbanliljor är ett bra samlingsnamn tänker jag. Fina bilder och pollenet går inte att ta miste på!

  2. Liljor gillar jag eftersom inte mördarsniglarna ger sig på dem. När jag googlar på tigerlilja så dyker ju denna typ av lilja upp. Du får väl gå till en handelsträdgård och fråga.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

