Tänk om jag hade haft ett teleobjektiv?

Tänk om jag hade haft ett teleobjektiv till kameran den där kvällen vi bestämde oss för att spana efter älg?! Vilka fotografier jag då hade kunnat ta… De fotografier som du ser i inlägget har jag beskurit för att komma lite närmare. Både skymningstid och avståndet gör att bilderna är lite korniga.

Älgar(1)_2014

Sex älgar på åkern

Vi hann bara komma utanför dörren och ett par hundra meter senare ser vi sex älgar på åkern. Två kalvar, två kor och två tjurar. Trots avståndet har de total koll på att vi står där. Sedan fortsatte älgarna bara att dyka upp. På mindre än femton minuter träffade vi på elva älgar. Sammanlagt såg vi femton älgar i skymningen. Alla älgar har jag inte fotograferat. Och några av dem stod jag ungefär femtio meter ifrån när jag fotograferade. Andra blev fotograferade på betydligt längre avstånd. Magnifika djur! När jag står så nära dem kan jag förstå varför de kallas för skogens konung. Stora och ståtliga!

Älgar(2)_2014

Älgko

Älgar(3)_2014

Älgko med två kalvar

Älgar(4)_2014

Älgtjur

Älgar(5)_2014

Älgko

14 thoughts on “Tänk om jag hade haft ett teleobjektiv?

  1. Tycker att du lyckats bra med bilderna ändå … På min önskelista till kameran så ligger ett vidvinkelobjektiv som etta och ett macro objektiv som tvåa … Fast det ligger långt fram i tiden … Nu ska här renoveras badrum först med start nästa måndag 😉 … // Maria 🙂

  2. Du fick ju fina bilder i alla fall. Klart de kanske varit tydligare om du hade haft ett teleobjektiv, men risken är att de blir ”svajiga” om man zoomar, eftersom det blir så långt bort. Jag har ett tele och det gäller ju att det följer med i bilen när man ska fota… Inte alltid, men vet man om att man ska ut och fota älg så följer den ju med förstås. 😉

  3. Härliga bilder på älgarna… häftigt att få se så många på en gång! Ett teleobjektiv är säkert bra, men tungt att släpa på… och så behöver man ett stativ också…

  4. Och om du haft ett tele hade du kanske ändå inte hunnit byta… Ja de är läskigt stora när man kommer nära. Var med mor i blåbärsskogen en gång och vi körde förbi en rejäl tjur stående på en klippa. Mamma svarade ja på min fråga om den kunde gå dit vi skulle… Jag satt kvar i bilen för mamma hade pippi på att försvinna i sin jakt på bättre bärställen… 🙂

      • Haha… jo det är klart 🙂

        Vi har så mycket vildsvin nu att när jag går inne på skogen och känner att mossan tar alla ljud från mig så visslar eller pratar jag högt… Min bror lyckades gå rätt emellan en sugga och kultingarna. Men hon bara drog tack och lov 🙂

      • Vildsvin har jag inte någon erfarenhet av, men har förstått att de har ökat mycket i antal. Känner mig nog mer trygg att möta en älg än ett vildsvin 😉 Din bror hade tur.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

