Bara ett litet tag till…

Varje år är det samma sak. Pelargonerna blommar som mest när det börjar vara dags att förbereda dem för vintervila. Utomhus är pelargonerna så rika på blommor att det känns märkligt att ställa in dem i garaget. På kvällarna känner jag att temperaturen börjar krypa mot nollstrecket och att jag borde ställa in dem, men… Bara ett litet tag till… De är så vackra!

Pelargoner och krukor(1)_2014

Inomhus är det samma känsla. De blommar så fint i varje fönster. Men innan pannan startar för vintern och elementen börjar avge värme vill jag vinterförvara dem. Värmen från elementen ger värme och torka till blommorna i en årstid då de ska få torrare och svalare. Men bara ett tag till kan de få stå kvar i fönstren…

Pelargoner och krukor(2)_2014

Kanske ska jag i år utmana detta? Låta blommorna stå ute lite längre och stå framme lite längre innehus. Bara lite längre för att se hur det går…

Pelargoner och pärlhjärta_2014

Nästan alla krukor som pelargonerna står i är återbruk. Fynd på loppis eller andra ställen där man kan köpa secondhand eller retur.

10 thoughts on “Bara ett litet tag till…

  1. Jag känner igen fenomenet! Tittade i morse på två som min dotter skött… ..hon gör det så vansinnigt mycket bättre än jag. De är fulla med blommor nu. Så varför ska man ställa undan dem alls?

    Nu bor jag längre söderut, har jag fått känslan av, härnere brukar bli en kort frostknäpp nån enstaka natt och sen är det varmare igen. Då bör de väl kunna stå kvar med skydd? Bra tanke med återbruket. Fick tips på ett bra ställe i veckan. Nästa lördag bär det nog iväg dit 🙂

    • Jag tror att vi har olika växtzoner. Jag bor i växtzon fem-sex. Men i våras ställde jag tidigt ut pelargonerna med skydd och de klarade sig bara bra. Enda skillnaden var att de började blomma tidigare. En bra skillnad. Så roligt med ett bra ställe att hitta återbruk på. Sådant är guld värt! 🙂

      • Än så länge är det hörsägen. Men sen dottern flyttade och tog med sina loppisfynd har det blivit lite tomt och jag behöver ersätta 🙂

        Jag har nog zon 1 – 3 beroende var på tomten jag är 🙂

  2. De är inte bara vackra, rådjuren äter dessutom inte upp dem (inte här iaf, de verkar ju dock ha lite olika lokal smak).

    Jag har aldrig vinterförvarat. Vilket temperatur ska de ha? Ljust/mörkt? Vatten/torka?

    • Det finns flera sätt vinterförvara pelargoner på. En viktig sak är att ju mer ljus och värme de får över vintern desto mer vatten behöver de. Jag brukar ställa dem i ett utrymme som håller ca tio plusgrader. Tidigare har de fått stå mörkt och en skvätt vatten ett par gånger under den tiden. Förra året köpte jag en växtlampa som gick på timer. Då behövde de vatten med ca tre veckors mellanrum.

  3. Javisst känns det trist när man måste börja plocka in dem för vinterförvaring. Jag har ju långt ifrån lika många olika som du, men tycker ändå det är svårt att hitta plats för dem. Har mina i en av våra gäststugor. Håller runt 10+… sätter på lite extrabelysning framåt februari annars får de klara sig med dagsljuset vid fönstret. Vattnar en liten skvätt med ett par veckors intervall… gör samma med mina fuchsior och hittills har det funkat hyfsat bra.

    • Ja, hur man ska förvara pelargoner finns det flera bra sätt. Så bra att du har ett fönster till gäststugan. Jag saknar fönster och tror att mina pelargoner skulle komma igång fortare om de fick tillgång till solljus. I vintras installerade jag en växtlampa och det blev ganska bra. 🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

