Fladdermus som inneboende

Vi har en fantastiskt fin och välgjord jordkällare där man först har en ytterdörr och sedan ett mellanrum till den inre dörren till själva förvaringsutrymmet. Innerdörren är tät, men i ytterdörren finns en liten glipa. Idag när min man skulle in i jordkällaren upptäckte han en av gårdens inneboende sovandes i utrymmet mellan de två dörrarna. En fladdermus som hittat sig ett krypin. Vilken lycka!

Fladdermus_photo_Persson

Fladdermus fotograferad av min man och har fått tillåtelse att läggas ut på bloggen.

Det jag har fått lära mig är att under takåsen kan man ibland se svarta små prickar som man vid första titten kan tro är muslortar. Tittar man närmare ser man att det är huvudet från flugor och då vet man att det är fladdermöss som bor på vinden. De äter bara flugans kropp och spottar ut huvudet. Jag har tidigare gjort ett inlägg som du kan läsa här på Fullmåne och fladdermöss där jag berättare om våra grannar som flyger omkring på sommarnätterna. Dessa små djur ska vi vara rädd om.

14 thoughts on “Fladdermus som inneboende

  1. Hade en hel koloni dvärgfladdermöss inneboende i en garderob i ”Överhuset” (vår ena gäststuga) de första åren vi bodde här… nu är den smala springan i hörnet igensatt så de har fått skaffa nytt husrum. Stod utanför deras ingång en kväll när de gav sig iväg ut… räknade till runt 40 stycken… sedan orkade jag inte längre… De finns kvar i närheten – ser dem varje kväll under sommaren 🙂 Har även varit med på fladdermusspaning i Norrköping där vi fått lyssna på dem genom en speciell apparat… kul 🙂
    Har absolut ingenting emot dem… tvärtom, men inte kul att ha dem bland kläderna… de är ju inte precis rumsrena…

  2. Men gullegosingen!Ja, de där krabaterna ska vi värna om.
    Här ser vi dem bara svischa förbi i skymningen då vi sitter ute på trädgårdsbänken. Undrar var ”våra” bor? Roligt att få se en på nära håll på din blogg. I min barndom i Ångermanland såg jag några hänga i takåsen i ett rivningshus. De var ganska värnlösa i dagsljus.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

