Vinbär

Fotoutmaning 287/365 Vinbär (nr 348). The picture represent the photo challenge currant. 

Jag hörde igår på radions nyheter om att Jordbruksverket gått ut och varnat för en mindre släkting till bananflugan (Drosophila melanogaster) som nu hittats i Skåne, suzukiiflugan (Drosophila suzukii). Den flugan vill vi verkligen inte ha! Jag hoppas att den inte överlever vintern. Den angriper bär med tunt skal och lägger sina ägg i bäret. Flugan beskrivs som ett gissel då bären blir förstörda. Blåbär, lingon, jordgubbar, smultron, vinbär… Flugan förökar sig fort och i samma takt förstörs bären. Här är en klase röda vinbär från i julimånad som lyser röda och fina bland bladverken.

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

287 Vinbär 348_2014

16 thoughts on “Vinbär

  1. Mycket snygg ljus- och färgsättning! Gillar däremot inte den där lilla flugans skadeverkningar. Vet att vi är där vi är på grund av evolution!! Men i vissa lägen går jag emot tanken och vill helt enkelt stoppa, bromsa, hindra allt vad det går. Flugan, bandmask mfl är så’na 😦

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

