En septemberdag i skogen

Idag känns hösten! Blåsig med löven som virvlar i luften. Ändå förvånande att det är så varmt med tanke på att det i början på veckan var ner mot minus fem grader en morgon.

Septemberdag(4)_2014

För någon vecka sedan var det fantastiskt att vara ute i skogen. Solens strålar som gnistrade mellan träden. Jag tycker om de gamla vägarna som finns i skogen. Skogsvägar som vuxit igen till bredare stigar.

Septemberdag(3)_2014

Jag kan känna tacksamhet att jag har den här möjligheten att ströva i skogen. Ett möte med någon människa skulle göra mig mer förvånad än om jag stötte på ett djur. Jag vet att vi har både björn och lodjur i området, men har aldrig stött på dem. Tipset är att inte vara ljudlös. Jag pratar med hundarna och på så sätt har de djur jag inte vill stöta på hört mig för länge sedan och försvunnit åt ett annat håll.

Septemberdag(2)_2014

Fräken

Att ströva i skogen är både rofyllt och energipåfyllande. Bara att sitta på en stubbe, njuta av tystnaden och se solens strålar strila mellan träden – det är livskvalité. Och har jag tur när jag sitter där får jag och hundarna sällskap av något mindre djur som passerar förbi.

Septemberdag(1)_2014

12 thoughts on “En septemberdag i skogen

  1. Fantastiskt att gå i skogen sådär. Jag får prata med mig själv för att inte springa på vildsvin. I våra skogar springer jag på folk ibland. Skogarna är kända tom omskrivna som bra svampmarker. Det slutade med att jag gick svampkurs – då kunde jag plocka det som andra lämnade 🙂

  2. Sköna bilder från skogen! Tror vi har ungefär samma känsla för att ströva i skogen. Här är väl risken minimal att man ska möta en björn… men lodjursspår har jag sett. Det nog mest vildsvin jag oroar mig för… eller oroar… inte direkt, men när jag ser färska spår efter dem så känns det lite obehagligt. Tycker absolut du ska gå en svampkurs… svamp är spännande varelser 🙂

  3. Jag gick i skogen idag och plockade diverse till att dekorera på bron och det är sååå avkopplande och skönt. Jag är inte särskilt orolig för att möta några farliga djur, då just denna skog är nära stan, men skulle gärna haft sällskap av en eller flera hundar. 🙂

    • Bästa stället att tänka på är en promenad i skogen. Och visst är det trevligt att ha med sig hundarna! Jag hade också tänkt plocka in lite att dekorera bron med idag, men fastnade i annat inomhus göra. 🙂

  4. Skönt med skogen nära inpå….det har vi också ”här” vi bor i Tumba.
    Runt gården finns både björn, järv och lo, men tyvärr har jag aldrig sett ”röken av dem” 😉 De är som bortblåsta när man rör sig i markerna…..

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

