Höst på kalhygget

Nu när höstluften kyler aningens kände jag att det blir ett perfekt väder för att pröva en lite längre skogspromenad, men i sakta mak för hundarnas skull. Mina farbröder, hundarna, har varit lite krassliga och då är det bäst att ta det försiktigt. Inte så långt ifrån mig är det ett ganska nytt kalhygge som jag inte besökt och bestämmer mig för att ta en promenad dit.

Utflykt kalhygge okt 2014 (1)

När jag kommer fram till hygget och börjar gå över det upplever jag det som ett fint hygge och även gåvänligt (för att vara ett hygge). Ett promenadpass i sådan här terräng är väldigt bra träning för hundarna. Framförallt stärks deras ryggmuskulatur. Och går man som vi i lugn takt, stannar till mellan varven (för att jag ska fotografera) orkade de hänga med riktigt bra. Tidigare har dessa promenader inte varit något problem, men har man varit lite krasslig så är man.

Utflykt kalhygge okt 2014 (2)

Gokillen tittar upp när jag kallar på hans uppmärksamhet. Ser ut som han undrar varför jag stör när han undersöker livet under den liggande trädstammen. 

Hundarna älskar de här promenaderna. Att lukta, undersöka och upptäcka nya dofter och pinnar. När vi står där vid den stora stenen mitt på hygget hör jag plötsligt ljudet av korpar. Ljudet blev starkare och starkare. Någon minut senare dyker två korpar upp över skogskanten. När de passerat kommer en tredje i samma riktning som de två första.

Utflykt kalhygge okt 2014 (4) korpar

Den stora stenen mitt på hygget är vacker. Mossorna har klätt in stenen. Färgnyanserna är inte längre bara mörkgröna utan även lite gula och bruna nyanser skymtas.

Utflykt kalhygge okt 2014 (4)

Tänk! Mossorna på stenen matchar färgskalan i skogen bakom hygget. Det är höst på hygget. Till våren ska jag gå hit igen, kanske ta skotern eller skidor till vintern och ett besök till sommaren för att dokumentera årstiderna här på hygget. Jag tror att hösten är vackrast…

Utflykt kalhygge okt 2014 (3)

Jag är glad att jag tog på mig gummistövlarna. Fukten i luften är hög. På fotot ovan ser man inte bergen längst bort skarpt då det ligger ett lock av dis över. Det regnar inte, men hundarna blir snabbt blöta. Om några år är den här vyn annorlunda då det kommer att stå många vindkraftsnurror på bergskanten.

Utflykt kalhygge okt 2014 (5)

En vilopaus är ganska trevligt tycker Mysfarbrorn, särskilt när man får sitta nära matte.

Efter en vilopaus fortsätter vi snett över hygget. Ett vackert hygge där marken bitvis skiftar i höstens färger.

Utflykt kalhygge okt 2014 (7)

Blåöga har hittat en utsiktspunkt, en omkullvält tallrot.

Utflykt kalhygge okt 2014 (8)

En svårfotograferad Blåöga tittar in i kameran.

När vi gått över hygget och ut i skogen igen upptäcker jag att Mysfarbrorns koppel har ramlat ut ur byxfickan och är borta. Det är bara att vända och gå tillbaka till hygget. Då kommer nästa fråga – hur gick vi exakt? Den höga luftfuktigheten gör att mossan visar oss vägen. Där mina stövlar och hundarnas tassar trampat har vattendropparna ramat ner från mossan, medan på övrig mossa glittrar vattnet som kristaller.

Utflykt kalhygge okt 2014 (6)

Björnmossa

När vi gått tillbaka över hela hygget har jag fortfarande inte hittat kopplet. Vänder igen och går ytterligare en gång över och stannar vid den stora stenen för en paus. Och DÄR ligger kopplet väl kamouflerad i riset. Gokillen visar att han är trött. Han stannar till vid flera tillfällen och ser på mig som om han tänker Hur många gånger ska vi vandra fram och tillbaka över hygget? Tur hundarna är små så att de går att bära. Sagt och gjort  så lyfter jag upp honom och bär honom över hygget tills vi är ute på skogsstigen igen. Det blev en längre promenad än tänkt, men ett par härliga hösttimmar på kalhygget!

Utflykt kalhygge okt 2014 (9)

Skogstig

Utflykt kalhygge okt 2014 (10)

På väg hem

8 thoughts on “Höst på kalhygget

  1. Den här tiden är bäst i skogen. Jag trivs faktiskt inte i skogen på sommaren, antagligen för alla kryp och annat… Skrattar när jag läser om promenaden och hundarnas ryggmuskler. Detsamma gäller tydligen oss. Det fick jag berättat för mig när vi gick i skogen i lördags några timmar.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

