Dåligt samvete

Fotoutmaning 298/365 Dåligt samvete (nr 38)The picture represent the photo challenge bad conscience.

I går var det en sån där arbetsdag som ger mig verkligen dåligt samvete sett ur ett miljöperspektiv. En dag då jag skulle ut och flyga igen. Igår var det så dåligt väder att de foton jag tog med mobilen blev regniga och mörka. Det här fotot togs med mobilen i våras, i mars månad, där snön fortfarande ligger kvar bitvis.

298 Dåligt samvete 38_2014

Extra mycket känns det då jag nu under en period arbetat mycket med ungdomar och energiförbrukning, ekologiska fotavtryck och konsumtionsperspektiv. Ett enkelt sätt att se över sin egen totala energiförbrukning och hur stort koldioxidavtryck är att använda sig av Klimatkontot. Jag har själv testat att göra det utan att räkna in flygresor (som jag nästan aldrig gör privat) och med flygresor. Skillnaden blev stor. Pröva gärna ditt eget koldioxidavtryck.

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

12 thoughts on “Dåligt samvete

  1. …ska också titta på klimatkontot. Möter ofta ursäkten från människor att pga att man inte kan göra allt så gör man inget. Förstår inte logiken och det gör inte de heller när jag kanske alltför rakt frågar… 😉

    • Fast kanske är det just de raka frågorna som behöver ställas? Ibland är sanningen obehaglig. Och kanske inse att alla bör bidra till ett mer hållbar samhälle. Heja dig som ställer dessa frågor! 🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

