Så blev det ett nytt beslut… igen…

Hur har det gått för Blåöga? Jo, vi hittade en fantastisk veterinär som har som verkligen har hjälp Blåöga till en bättre tillvaro. En tillvaro som har inneburit att inte längre, varje dag, få trångt i andningsvägarna. Blåöga är en turbohund med av- och på-knapp. När knappen är på är aktivitetsnivån hög. Och innan vi fick hjälp innebar det att de redan trånga andningsvägarna blev ännu trängre… En av de saker som gjordes var att kemiskt kastrera honom. Det fanns flera orsaker till varför det gjordes. En var att sänka aktivitetsnivån. Plötsligt fick vi en hund som fortfarande hade mycket energi, men inte gånger 10, och det tillsammans med annan behandling blev andningsvägarna bättre och snarkningarna försvann. Tills nu…

Blåöga juli 2014

Blåöga juli 2014

Den kemiska kastreringen är på väg ut ur kroppen och även om Blåöga medicineras hjälper det inte riktigt längre. Återigen har han börjat dra timmerstockar när han sover, kväljningar när det blir för trångt i halsen och aktivitetsnivån går stadigt uppåt igen med tendenser till andningssvårigheter. Så det blev att ta ett nytt beslut för Blåöga… Igen! För att få en så bra tillvaro som möjligt ska han nu kastreras på riktigt. Jag vill inte att han ska bli sämre igen utan och att han ska få fortsätta må så bra som han har fått göra under en period. Det känns som jag har tagit rätt beslut!

10 thoughts on “Så blev det ett nytt beslut… igen…

  1. Ååå så svårt det är när de kära hundarna inte mår bra.Man ser att de har det jobbigt och vill göra allt i världen för att hjälpa. Skönt att du tagit beslut och nu får vi hoppas att han blir en pigg hund. Han är ju så otroligt fin. Vilken fin och fartfylld bild du fått på Blåöga.

    • Tack! 🙂 Ja, Kerstin, du vet ju känslan när våra kära fyrbenta cavalierer inte mår bra och hur jobbigt det är. Blåöga är fin på många sätt, men lite mer av allt än cavalierer oftast är även om cavalierer är gladlynta och full av energi. Jag tror ibland att han tror han är en stövare 😉

  2. Så tråkigt att han är sämre, men bra att det finns möjlighet till ytterligare behandling. Bra beslut… hoppas nu det ger önskat resultat. Jag håller tummarna för det!

  3. Sötaste Blåöga….tur att du har en underbar matte som tänker på ditt bästa!

    Svar på vilket objektiv jag använde så använde jag just i Ammarnäs min Canon PowerShot SX50 kompaktkamera vilket betyder att jag har en zoom från macro till 1200. Jag vet inte vad zoomen ”var ute på” när jag fotograferade – kanske kan jag kolla det i bildinformationen. Den var kanske fullt ute – åtminstone nästan vad jag kommer ihåg….använde inte stativ. Är nöjd med kameran såsom resekamera. Har också en systemkamera Nikon 5000D. 500 mm till den väger ju över 1 kg, så det är ju smidigare att använda ”Canonen” 😉

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

