Idag får jag fira… Igen!

Det är märkligt! En ingivelse blev till en nyfikenhet som i sin tur ledde till en ny värld. Så småningom vidgade sig världen på ett nytt sätt när fotot kom i fokus och en ingivelse blev ett nytt intresse.

Trollius 2014 (1)

Trollius, Japans trädgårdssmörboll

För er som följt mig har det nog framkommit att jag arbetar till största delen av min arbetstid som lärare. Ett utmanande, kreativt, intressant, stressigt, fascinerande arbete där alla dagar är olika. Många möten varje dag där det gäller att försöka inspirera, peppa och utmana tanken hos de elever man möter, men också sig själv och kollegor. Att till stora delar befinna sig bland ungdomar ger nya input och önskan att lära sig saker man inte trodde att man någonsin skulle intressera sig för. Förra våren fick jag en ingivelse att lära mig vad det innebär att blogga med utgångspunkt att kunna använda det som ett lärverktyg i mina ämnen som är de naturvetenskapliga ämnena. Inte så svårt att gissa med tanke på bloggens namn, eller hur?! 😉

Trollius 2014 (2)

Jag är glad att jag inte började använda bloggen i undervisningen utan att veta vad det skulle ha inneburit. Jag testade olika bloggar, frågade forskare om råd och hamnade tillslut här. Min mobilkamera fick illustrera texter och jag tänkte att bloggens fokus får vara runt hållbarhet, återbruk, natur, mina hundar och pelargoner. En liten blogg med ett intresseområde som enligt olika studier inte har ett fokus som rankas särskilt högt i bloggvärlden. Egentligen spelade det inte någon roll då syftet inte var att få så många läsare som möjligt utan att förstå bloggen som fenomen. Här kan du läsa i inlägget Idag får jag fira vad jag skrev på bloggens ett års dag.

Trollius 2014 (3)

Trollius

Strax innan jul kom jag i kontakt med 365 Foton – fotoutmaningen som verkligen har inspirerat. Från att ha använt mobilkameran införskaffades en nybörjarsystemkamera. I den vevan funderade jag också på om jag skulle fortsätta blogga. Bestämde mig för att fortsätta vilket jag är så glad för. Ett växande intresse för foto har det blivit och jag inser att jag aldrig kommer att bli fullärd. Bara det är en utmaning! Jag har också förstått vilket fantastiskt redskap en blogg kan vara och har bestämt mig för att ScienceHelena får finnas kvar. Alla fina synpunkter på fotografier, inspiration och tips från er andra i utmaningen är så uppskattade.

Trollius 2014 (4)

Trollius

Många bilder har fotograferats och många har också använts i klassrummet. Det ämne jag vurmar mest för i mina ämnen är naturkunskap, ett demokratiämne. Att skapa förståelse för vår del och plats på jorden, en del av en mångfald som skulle klara sig bra utan människan, men där människan inte klarar sig utan naturen. Vi är helt beroende av något som vi inte alltid förstår vilken betydelse den har för oss. Med bred erfarenhet av naturvetenskap i skolans värld – från sjuåringen till nittonåringen, undervisning, skolövergripande arbete och avhandlingsarbete knutet till skolforskning – under många år tänker jag ibland att kanske skulle jag öppna en skolblogg? Vem vet kanske är det nästa utmaning? Fast min nästa utmaning är den som börjar om tre veckor… En akvarellkurs… min första akvarellkurs någonsin!

Vad var det då jag skulle fira? Jo, att min lilla blogg nu haft mer än tjugotusen visningar. Inte mycket i dessa sammanhang, men otroligt roligt i min värld! Tack alla ni som tittar in och ger alla fina kommentarer! 🙂

19 thoughts on “Idag får jag fira… Igen!

  1. Spännande det här med bloggvärlden. Jag för min del var total bloggmotståndare för några år sen och nu har jag tre bloggar, en under uppbyggnad och en skolblogg som jag skriver på. Tänkte först när jag började blogga att det kanske kan bli nån bild ibland men nu har det nästan blivit ett gift att fota. Detta med 365 foton är så inspirerande och så kul att utmana sej själv att fota annat än jag brukar och att tänka utanför mina egna ramar.

    Fantastiskt vackra bilder på en vacker blomma och vattendropparna är ju helt magiska.

  2. Man ska ta alla tillfällen att få fira! Hurraaaa!

    I fjällen runt gården i norr finns det ”ploppen” överallt….som vi kallar smörboll på dialekt. Den japanska varianten har jag placerat i min trädgård i Tumba eftersom den från fjällvärlden absolut inte vill växa här söderöver.

    Visst är bloggen ett fantastiskt ”verktyg”. Det kan jag hålla med om när jag idag ser att min hantverksblogg har haft 257440 besökare.

    Ska bli spännande och höra vad du tycker om akvarell. Jag målade mycket i akvarell, olja och akryl förr, men har nu efter 7 års uppehåll tagit upp akrylen igen.

    • Så fantastiskt med så många besökare!:-) Vad heter din hantverksblogg? Måste erkänna att jag precis skapat en skolblogg. När den är klar ska jag presentera den lite mer. 😉
      Jag målade som ung akvarell, tog upp det för några år sedan för att sedan falla i ”glömska”. Har nu fått möjligheten att få gå på kurs hos en konstnär. Det ska bli så roligt!

  3. Grattis igen då! 🙂
    Bloggandet är en kul företeelse, som jag började med för att ha som dagbok. Eftersom jag gillar att fota så hängde jag på 365 foton 2014, vilket varit jätteinspirerande 🙂
    Jag har ju som du vet min ”vanliga” blogg… och så min svampblogg – tyvärr lite eftersatt… har många nya bilder som ska in där.
    Fantastiska bilder på dropparna!
    Ska bli kul att få ta del av din skolblogg och så spännande att få se dina akvareller också . Lycka till!

  4. Ett lite sent men väldigt stort GRATTIS! Och vackra bilder 🙂 Mina akvarellfärger tassade iväg lite tyst men det är ok jag målar med kameran istället.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

