Klimatsmart

Fotoutmaning 332/365 Klimatsmart (eget tema 20)The picture represent the photo challenge climate intelligently.

Ett par mål vegetariskt i veckan är ett bra och klimatsmart val. En snabb, enkel och god måltid är falafel. Recept på falafel finns här. I det tidigare inlägget serverades dessa kikärtsbullar med tomatsås, pasta och sallad. Här serveras det med ris, rivna morötter och en fantastiskt god vitlöksdressing.

 332 Klimatsmart Eget tema 20(1)_2014

Vitlöksdressingen gjordes så här: 2 dl laktosfri creme fraiche (går bra med lättcreme fraiche också), 2 msk laktosfri filmjölk, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 tsk vitvinsvinäger och smaksattes med lite salt. Låt stå en stund så att ingredienserna får knyta ihop sig. En vitlöksdressing som är god till det mesta.

332 Klimatsmart Eget tema 20(2)_2014

Vill man vara klimatsmart är inte alltid ris det bästa valet då det produceras mycket metangas vid risfältet. Samma gas som korna släpper ut och som bland annat bidrar till att stor konsumtion av nötkött ger ökad växthuseffekt. En metangasmolekyl motsvarar ungefär fyra koldioxidmolekyler då det gäller att öka värmemängden i atmosfären.

Viltkött är ett alternativ till nötkött. Nu har inte alla möjlighet att äta viltkött, men intressant är att viltkött däremot motsvarar lite mer än en morot i koldioxidutsläpp. Jag äter också nötkött och ris, men tänker mig för och framförallt på att inte kasta en massa mat i onödan. Att ta tillvara på den mat vi tillagat är också bra och klimatsmart.

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

18 thoughts on “Klimatsmart

    • Tack Eva! 🙂 Det är en djungel, men när jag arbetar med de här frågorna dagligen kanske jag blir lite väl insnöad i detta med klimatsmart och hållbart… 😉

  1. Ser verkligen gott ut och jag skulle gärna äta lite mer vegetarisk. Just nu försöker jag lägga mer grönsaker på tallriken (helst såna som inte rest runt halva jordklotet) och undviker helt nötkött. I alla fall ett litet steg………. Intressant det där om riset. Vet du om det är samma sak med alternativ som tex bulgur och couscous?

    • Visst är bulgur och couscous olika typer av vetekorn? Om det odlas ovanför vatten så är det bättre än om något odlas under vatten som ris. Tänker att bulgur och couscous är bättre alternativ av just den orsaken. 🙂

  2. Jag försöker laga vegetarisk mat minst en dag i veckan av samma anledning som du, men har lite svårt ibland att variera. I torsdags provade jag på att göra ärtbiffar med rostade rotsaker och en crème fraichesås. Det mottogs med stor tveksamhet i familjen och jag har kastat just det receptet… Det är tanken som räknas eller…?! 😉
    Jag har inte tänkt på det där med riset, men nu när jag vet det måste vi se över vår konsumtion av det. Tack!!

    • Precis som med all mat behöver jag få inspiration. Och att äta vegetariskt gjorde vi en del hos mig när jag var barn. Det blev mest grönsaksgratänger och grönsakssoppor av olika slag. Själv försöker jag hitta enkla recept som är goda. Ibland blir det katastrof, ibland riktigt bra! Ett tips är att ha en vegetarisk rätt som grund och sedan lite kött som extra tillbehör. Då blir de flesta ganska nöjda. 🙂

  3. Det är en utmaning att vara klimatsmart! Ta till vara är jag bra på! Vegetariskt blir det då och då, ofta miljömärkt. Men när det kommer till transporter blir det svårare. Ska jag köra 25 km fram och tillbaka till närmsta affär där sortimentet av miljömärkta varor är begränsat, eller köra 90 km till en större butik med bättre urval? Men en gör så gott en kan.

  4. Bra tema! Riktigt glad att vi har en vegetarian i familjen. Har tänkt göra f-laflar länge men har inte blivit av. De gröna såg extra läckra ut.. Tänker på myrorna – alla drar sitt lilla strå. Ingen gör allt 🙂

  5. Försöker bidra med det jag kan för att leva klimatsmart… nu är det inte helt lätt när det gäller maten, men vi äter vegetariskt två dagar per vecka och jag använder hellre svenska korngryn än, ris, couscous och bulgur…
    Ser gott ut… har aldrig testat… men nån gång så… 🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

