Fantast

Fotoutmaning 337/365 Fantast (nr 47)The picture represent the photo challenge devotee.

Kaffefantaster är vi nog många. Och kunna dricka kaffe när som helst är det nog mindre många som kan – om man inte är riktigt storfantast.

337 Fantast 47_2014

Jag roade mig en dag att räkna ut hur mycket virtuellt vatten som går åt för en normalförbrukning av kaffe på ett år. Det vill säga vatten som går åt någonstans i framställningen från odling till färdiga kaffekoppen. Kanske att jag ska försöka räkna om det – den mängd vatten jag fick ut var nämligen det ofattbara stora mängden 163 500 liter virtuellt vatten.

Efter en del sökande och egna beräkningar fick jag fram att det till en kopp kaffe går det åt 140 liter virtuellt vatten (på Naturvårdsverket kan du läsa mer). I Sverige dricker vi 3,2 koppar kaffe per dag (mer om kaffe kan du läsa på Världsnaturfonden). Om vi säger att en kopp kaffe är 1, 5 dl eller 0,15 liter dricker vi ca 0,5 liter kaffe per dag och till det går det åt 450 liter virtuellt vatten.  På ett år blir det 163 500 liter virtuellt vatten… Bäst att dricka med andakt och välja kaffe som både är ekologiskt och fairtrade-märkt.

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

 

6 thoughts on “Fantast

  1. Ja så är det, men jag tänker hur är det med té…..eller det ”värsta” som jag absolut inte förstår att folk dricler är ramlösa o dyl dryck. Det skulle tas bort helt och hållet ur sortimentet. Så onödigt eftersom vi har så bra vatten i våra kranar!!

    • Till te tror jag det går åt mindre virtuellt vatten. Vi får verkligen fundera på var vatten förbrukas när vi upplever att vi har oändlig tillgång på denna livsnödvändiga dryck.

  2. Och du är också en fantast som räknar 🙂 Nu får jag lite dåligt samvete… jag dricker nog alldeles för mycket kaffe.
    Håller med Pysselfarmor ang. vatten på flaska… totalt onödigt,

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

