Uppvärmning

Fotoutmaning 341/365 Uppvärmning (nr 333)The picture represent the photo challenge heating.

Även ett ljus ger uppvärmning. När du tittar på en ljuslåga ser du att den innehåller olika färger. Längst in i blå nyans och längst ut i gul nyans. Det beror på att lågan är olika varm.

341 Uppvärmning 333_2014

Längst in är det område där själva förbränningen (blå låga) sker då stearinets kolatomer reagerar med luftens syremolekyler. Där blir det ca 600 grader. Den gula lågan innehåller ämnen som bildats vid förbränningen och den gula färgen uppstår av den värme som bildas. Längst ut i yttersta kanten är det närmare 1400 grader.

Övriga deltagare till utmaningen finner du på 365 fotons hemsida. Mina utmaningar finns under kategorin Teman 2014.

16 thoughts on “Uppvärmning

  1. Vackert fotat och alltid bra med en påminnelse om hur varmt det faktiskt är. Jag brukar berätta det för mina elever och mina egna trollungar, bara för att skrämmas lite lagom… Det är vackert med ljus och jag är nästan beroende av att få tända lite överallt, men har respekt för elden som fort kan bli en brand.

  2. Fin bild på ljuset och den klara lågan… kunskapen sitter kvar i bakhuvudet ända sedan gymnasieåren, så det var något jag verkligen fascinerades av 🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

