Harmoni i advent

Tänker att så här i advent är det lätt att falla i stressen över alla förväntningar om vad adventstiden och julen ska vara. Tänker att julen inte borde vara en massa måsten. Tänker – måsten för vem? Tänker att julen ska vara en lugn och fridfull tid där det finns harmoni och glädje. Tänker att istället använda tiden till dem som är ensamma och till att umgås med nära och kära. Tänker att finns det hjärterum så finns det skjärterum.

Harmony is a beautiful balance between mind, body and soul measured in tender peaceful moments. /Melanie Koulouris

Adventsharmoni 2014

8 thoughts on “Harmoni i advent

  1. Tänk jag har helt slutat stressa runt vid julen,,,,har tagit bort/lagt ner mina egna krav jättemycket och nu är det en lugn och fridfull jul. Vi har familjeknytis på julafton hos en av sönerna, de turas om, så själv slipper jag gran och en massa dekoration för att det SKA vara julstämmigt och fint. Det är lagomt nu att plocka upp..tar knappt halvtimmen och att ta bort lika mycket. Julklappar har vi dragit ner på också…..alla är glada och nöjda ändå!

  2. Så kloka tankar kring julen. Önskar att fler fick ”ditt tänk” men det kan vara svårt att stå emot när hela samhället uppmanar till alla ”ska” och ”måste”. För min del blir det tredje året på ett pensionat i Jämtlandsfjällen tillsammans med min snart 90-åriga mamma. En skön tradition som vi skapat sen min pappa gick bort.

    • Tack Kerstin! 🙂 Så trevlig det låter att få åka iväg till fjällen och skapa nya traditioner över jul.
      Jag gick in på din nya blogg för 365-foton. Bilden på Alfons är bedårande. 🙂

  3. Ett bra och klokt inlägg om julen!
    Vår jul är en kopia av Pysselfarmors med knytkalas hos äldsta sonen 🙂
    Ingen julstress alls… inte mycket julpynt, ingen gran… inte så mycket julmat, ”riktiga” julklappar bara till de små. Vi vuxna leker ”Julklappsleken” medan vi knäcker nötter och äter julgodis 🙂
    Ha en trevlig helg!

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

