Adventsljusstake

I all julhysteri och nya rapporter om att vi i Sverige numera ökat vår konsumtion och idag förbrukar 3,7 jordklot per person istället för tidigare 3,0 känns det än viktigare att tänka återbruk. I min värld finns det så mycket fint både på loppisar och returmarknader. I Umeå har man nu öppnat en båsloppis. Det innebär att man hyr ett bås, saker du vill bli av med säljs av personalen på båsloppisen. En genial idé.

Adventsljusstake Loppisfynd (4)

Adventsljusstake som loppisfynd.

Allt behöver ju inte se ut som i inredningstidningarna utan en personligt touch tycker jag är så mycket viktigare. För ett par år sedan behövde jag en adventsljusstake och fann den här lite udda varianten för trettio kronor på Myrorna. Verkligen dekorativ i fönstret där den står. Och personlig. Dessutom återbruk som gjorde att jag fick något nytt i mitt fönster, men som ändå inte slet på miljön. En riktigt win-win-situation! 🙂

Adventsljusstake Loppisfynd (2)

Det jag tycker är svårt så här i adventstider är att hitta kravmärkta stearinljus. Prio ett är att hitta stearinljus istället för paraffinljus. Prio två är kravmärkta, men det är så mycket svårare. I juletid förr i tiden så stöptes ljus. Under julen slaktades och tillreddes grisar och andra djur. Talg, fett som finns i läderhuden, var en restprodukt som togs tillvara och användes bland annat till att stöpa ljus.

Adventsljusstake Loppisfynd (3)

Idag innehåller många gånger stearinljus fortfarande restprodukter från animaliskt fett, men också vegetabiliskt fett som ibland exempelvis palmolja. Palmolja är omstritt och diskuterat då ursprunget är regnskog.

Står det inte på exempelvis ett värmeljus att det innehåller hundra procent stearin är det ofta paraffinljus. Paraffin i sin tur är en oljeprodukt från råolja, fossila bränslen, och inte ekologiskt nedbrytbara. Till skillnad från stearinljus. Drömmen vore att finna mer ekologiskt märkta stearinljus. Av två skäl – det ena är att fettet som används inte är palmolja och det andra är om det baseras på fett, exempelvis grisfett, att djuren faktiskt haft det bra under uppfödningen.

Adventsljusstake Loppisfynd (1)

Egentligen var det inte om stearinljus och paraffinljus jag tänkte skriva ett inlägg om utan alternativa adventsljusstakar. Fast adventsljusstakar och ljus hör ju ihop, eller hur?! 😉

6 thoughts on “Adventsljusstake

  1. En väldigt fin ljusstake… verkligen ett fynd! Visst är det förskräckligt hur vi människor överkonsumerar… svårt det där med att köpa ljus. Stearinljus med palmolja… det visste jag faktiskt inte… och det är ju verkligen inte bra!
    Jag följer inte några trender – blev tvungen att byta ut min gamla adventsstake för tiotalet år sedan då den gamla inte gick att reparera på ett säkert sätt fler gånger… kanske inte så konstigt då den kom från min farmors föräldrahem och var mer än 100 år gammal 🙂
    Fina stämningsfulla bilder.
    Önskar dig en fin söndag!

    • Klokt att inte följa trender. Det skapar så mycket konsumtion. I stearin ingår det inte alltid palmolja, men under benämningen vegetabiliska oljor ingår ibland palmolja. Ha en fin söndag du med Anki! 🙂

  2. Vacker ljusstake och ett fint fynd. Nyttig läsning också… Har stöpt ljus i omgångar men har fått höra att det är väldigt svårt att göra det med rent stearin, massan är mycket känsligare. Tror det mesta jag haft var en 50/50 blandning. Får köpa rena stearinljus i fortsättningen. Vilket jag iofs alltid gör med blockljusen – dem brinner bättre. 🙂

    • Jag har nog bara prövat en gång som barn med att stöpa ljus. Det som också är bra med stearinljus istället för paraffinljus är att de biprodukter, gaser, som bildas då paraffin förbränns har visat sig vara skadliga för hälsan. Med stearin bildas mest koldioxid och vatten vid förbränningen.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

