Att tänka stressfritt

I Expressens hälsobilaga (läs artikeln här) lyfter de fram åtta olika fällor till att stressen i livet ökar. Och visst har vi idag stressiga liv, men jag tror att de hade man förr också fast på ett annat sätt. För ett par hundra år sedan var inte stressen att hinna allt och ha det perfekta livet. Då var stressen att ha mat på bordet, se till att det fanns ved att värma upp timmerhuset när det som idag är -15 grader, att hinna sy varma kläder, hugga in veden, hoppas på att det inte blev missväxt… Idag handlar det om att hinna med de krav som jobbet ställer, hinna träna, hinna laga den perfekta och hälsosamma maten, hinna ha det senaste i inredning och rätt snitt på kläderna, hinna att jobba ihop till den där utlandsresan för att alla andra åker utomlands, hinna umgås med vänner…

Att tänka stressfritt

Sammantaget är det svårt att hinna allt då dagen bara har tjugofyra timmar och vi någonstans i allt detta behöver några timmars sömn. Jag tycker att artikeln sammanfattade det hela så bra och något som många av oss behöver tänka på:

  • Skriv en prioriteringslista om vad du upplever att du måste hinna och gör det viktigaste först och stryk det som kan plockas bort – då blir det mindre ont om tid.
  • Välj inte bort aktiviteter du mår bra av – de ger ett mervärde och extra energi.
  • Oroa dig inte för framtiden – träna på mindfulness – Carpe momentum (mitt favorituttryck som betyder fånga stunden).
  • Lär dig säga nej och fundera vad som är viktig i ditt liv.
  • Sätt upp små mål för det som är viktigt istället för att skjuta upp det på framtiden och tänka sen. Livet är nu.
  • Sluta jämföra ditt liv med andras.
  • Oroa dig inte för sådant du inte kan påverka utan lägg energin på det du faktiskt kan påverka och göra.
  • Släpp kontrollbehovet – tänk att det kommer ordna sig.

1. Ha en fin dag

12 thoughts on “Att tänka stressfritt

  1. Ja så är det….jag har lagt mycket åt sidan för att jag vill göra det jag mår bra av. Sedan har jag också lärt mig att plocka bort ”vänner” som ”tär på en” med att aldrig ”ställa upp” när det är jobbigt i livet utan bara tar och tar och suger ur en all kraft med ”sitt” eget. Det sparar väldig kraft och ork känner jag så här efteråt när jag klippt banden. Låter hårt men är så sant så sant.

  2. Det är ju inte alltid jag lyckas men jag försöker att inte oroa mig för framtiden. Jag lever mestadels i nuet. Jämför mig inte med andra (…så mycket). Säger nej då det behövs. Borde ändå lära mig att säga ja i stället för nej om det gäller att pröva på nya främmande grejer, som jag inte vågar.

    • Tror att du har en viktigt poäng i det du skrivet – att leva i nuet! Viktigt, men inte alltid lätt! Lägga fokus på det man gör just nu, och inte hela tiden vara på språng i tanken.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

