Efterlängtad solig vinterdag

Igår var det en riktigt vinterdag i januari. Minus 15 grader, klarblå himmel och strålande sol. Solens strålar färgade naturen i guldgula nyanser och målade trädkronorna silvergnistrande.

Solsken vid älvkant (1) 2015

Vid älvkanten var det sagolikt vackert. I den kalla kylan försökte jag mig på att fotografera manuellt. Inte det lättaste när fingertopparna snabbt stelnar.

Solsken vid älvkant (2) 2015

Tänk så vackert allt blir när solen tittar fram! Den här grenen iklädd vit pudrig snö ser ut som ett trollspö.

Solsken vid älvkant (3) 2015

Fascinerande att naturen åt ena hållet ser nästan ut som guld och åt ett annat håll får blågrå nyanser.

Solsken vid älvkant (5) 2015

Klicka på fotot så kan du se det i större format!

På isen ligger pudersnön som ett fint pulver ovan på isen. Jag vågar mig inte ut på isen med det annandagsväder som varit under lång tid. Särskilt inte när det är vatten i rörelse som i en älv.

Solsken vid älvkant (6)

Klicka på fotot så kan du se det i större format!

Gnistrande guld – känns nästan overkligt att några timmar senare dämpades solljuset av ett kraftigt dis. Temperaturändringar på gång. På kvällen steg temperaturen till -2 grader och ett snöblandat regn föll. Snabba temperaturväxlingar.

Solsken vid älvkant (4) 2015

1. Ha en fin dag

21 thoughts on “Efterlängtad solig vinterdag

  1. Gott att se att du är igång igen ❤ Jag gillar särskilt trollspöt och den nedersta bilden. Fina detaljer i vackert motljus och härlig värme och djup i bilderna. Så bra att du passade på medan du hade vädret!

  2. Just det här som du förmedlar i bilder och texter saknar jag så ibland här i södern. Så därför kommer jag att tillbringa mera tid på gården om några år när jag blir pensionär. Jisses vad jag kommer att njuta av den skiftande naturen, vintern och tystnaden!

  3. Underbara bilder! Det märks inte att fingrarna frös ihop då du fotade manuellt, men visst är det lite synd att det är som vackrast när det är som kallast?!
    Nästan så jag kan tro det är vårvinter redan när jag ser dina bilder. 🙂

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

