20 februari

Jag sitter här ikväll vid köksbordet och funderar på det här med att fotografera stjärnhimmel. Det är en helt klar kväll med stjärnor som gnistrar som diamanter på himlavalvet. Inomhus brinner två värmeljus på köksbordet.

20 februari (1)

Försöker mig på att fotografera selfies till fotoutmaningens tema utan större framgång. Tillslut ger jag upp! Jag börjar återigen att fundera på det här med att fotografera stjärnhimmel och går ut på gården. Utan stativ för det äger jag inget utan försöker stabilisera mot broräcket och traktorskopan. Testar mig fram med bulb, olika iso och avstånd. Ja, avståndet till stjärnorna är ju i princip oändligt, men kameran verkar vilja ha något närmare att zooma mot. Tillslut så får jag faktiskt något på mitt foto. Med lite trix får jag fram himlavalvet. Lite skakigt, men helt okej ändå. Eller rättare sagt – helt fantastiskt!!!

20 februari (2)

8 thoughts on “20 februari

    • Tack! 🙂 Vilken upplevelse att få se de tre samtidigt! Jag ska försöka utveckla detta med fotografering av stjärnhimlen, men inser att jag behöver ett stativ och en fjärrutlösare för att kunna få stabila bilder.

      • Jag testade bulbfunktionen och ställde in iso 3200. Sedan laborerade jag med tiden för slutaren. Men kan detta alldeles för dåligt. Tidningen Digitalt foto hade i januari ett bra nummer om just mörkerfotografering och rymden. Om du får tag på det numret får du många fina tips. 🙂

      • Jag sökte på bulbfunktionen på nätet och hittade en videofilm. Jag tänker försöka hitta något liknande om mörkerfotografering. Jag har fått tipset om att det finns mycket fotoinspiration att se på YouTube.

  1. Om du funderar på att köpa stativ så tänk på att det finns också enbenta stativ. Det är det jag oftast har med mig för det är ett bra stöd. Det med tre ben använder jag bara vid speciella tillfällen.

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

