Gräddkanna med torkad lavendel

Mot sensommaren brukar jag klippa ner en av mina favoritblommor lavendel och torka växtdelarna på tidningspapper. Jag klipper ner både bladen på lavendeln och själva blommorna. När det torkat så lägger jag delarna i gamla gräddkannor och keramikvaser. Vill man en något mer personligt är mitt tips att leta på loppisar.

Torkad lavendel i vit gräddkanna(1)

Torkad lavendel i gräddkanna

I inlägget Torkad lavendel beskrev jag fördelarna med att använda dofter som är naturliga istället för att köpa och använda de populära doftoljorna. Väljer man att köpa doftoljor var noga med vad du väljer för typ av olja. Många doftoljor baseras på råoljeprodukter. Bensin, motorolja, plastprodukter och paraffinljus är andra exempel på råoljeprodukter. Med andra ord inte särskilt hälsosamt att andas in.  Eteriska oljor är ett mycket bättre val då de baseras på växtdelar. Precis som stearinljus som också baseras på naturliga fetter från växter och djur.

Under året rör jag om i kärlen med lavendel så att mer doft kommer fram. Förr i tiden som användes lavendel i små tygpåsar och lades in i garderoberna. Det fanns två orsaker till det. Det ena var att kläderna luktade gott och det andra, säkerligen huvudorsaken, var att slippa få tyget i kläderna angripet av klädmalar.

Torkad lavendel i vit gräddkanna(2)

Själv blir jag mer och mer intresserad av hur jag kan använda örter och växter som ett alternativ till produkter vi köper, både till hemmet och i matlagningen. Det vill jag lära mig mer om. Som naturvetare inser jag att det finns mycket kunskap om många av naturens ämnen som vi i urminnestider har använt just på grund av de egenskaper de har och att vi sedan har skapat industriella produkter utifrån den gamla kunskapen. Många gånger nya produkter baserade på oljeprodukter.

Det finna både bloggar och hemsidor där man lära sig mer. Både när det gäller hur växter kan användas och mot vad, hur man gör sina egna produkter baserade på naturliga och ekologiska ämnen och tips på alternativa produkter i hemmet istället för köpta kemikalier, exempelvis Svenska Örtsällskapetbloggen Evelinas ekologiska, bloggen Husmors Nyckelknippa.

1. Ha en fin dag

4 thoughts on “Gräddkanna med torkad lavendel

Jag blir så glad när du lämnar en gullig kommentar! Ha en fin dag! ♥

